Przejdź do treści
Konfiskata pojazdu za przestępstwa drogowe? Niewykluczone.

Konfiskata pojazdu za przestępstwa drogowe? Niewykluczone.

Ostatnie wpisy na naszym blogu wyglądają trochę jak cykl na temat nowego kodeksu karny wprowadzonego przez Polski rząd na początku stycznia. Dziś przed nami trzeci z rzędu wpis traktujący o tym temacie, ale jak się okazuje, jest o czym pisać. Z rządowych informacji dowiadujemy się, że projekt konfiskaty samochodów pijanym kierowcom jest już w Sejmie. Czy jest się czego obawiać?

Projekt miał już swoje pierwsze czytanie i skierowano go do pracy w Komisji Nadzwyczajnej. W głosowaniu sejmowym przeciw wprowadzaniu tak drastycznych zmian była jedynie Platforma Obywatelska, która wnioskowała o odrzucenie projektu w całości.

Jakie nowy przepisy miałby wprowadzać projekt ustawy? Tu sytuacja wygląda dość ciekawie. Kierowca, który zostanie zatrzymany przez patrol policyjny i będzie miał we krwi co najmniej 1,5 promila alkoholu, straci samochód „obligatoryjnie”. Z kolei jeśli kierowca spowoduje wypadek samochodowy, to wówczas pojazd zostanie mu odebrany w przypadku, gdy policyjny alkomat wskaże granicę minimum 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Kierowca będący pod wpływem alkoholu, uniknie konfiskaty samochodu tylko w dwóch przypadkach. Jeśli nie będzie właścicielem prawnym pojazdu lub jeśli zniszczony pojazd będzie miał współwłaściciela. W tym przypadku, sprawca wypadku będzie musiał zapłacić średnią wartość rynkową zniszczonego samochodu, przy czym będzie określana sprzed wypadku. Drugi przypadek dotyczy kierowców zawodowych. Projekt zakłada, że „samochodu nie utraci ten, kto będzie wykonywał pracę samochodem pracodawcy”. Nie mniej jednak w takiej sytuacji kierowca będzie musiał liczyć się z mandatem wysokości minimum 5.000 zł. Kara ta może jednak sięgnąć nawet 100.000 zł w zależności od wartości prowadzonego pojazdu.

O co chodzi z tą wartością prowadzonego pojazdu? Przede wszystkim rząd planuje, by przy szacowaniu wartości auta posługiwać się narzędziami, które posiadają urzędy skarbowe naliczając wysokość podatków. Takie rozwiązanie rozwieje wszystkie obawy Karnistów o to, by do każdego przypadku odwoływać się indywidualnie. Znacząco przeciągałoby to rozwiązywanie tego typu spraw. Rozwiązanie Rządu uniknie przeprowadzania indywidualnej oceny stanu technicznego pojazdu i na domiar złego, nie będzie obniżało kwoty stanowiącej równowartość zniszczonego pojazdu. Efekt będzie w istocie skutkował tym, że zapobiegnie to uprzywilejowaniu sprawców wypadków.

„Celem konfiskaty pojazdu w istocie ma być utrudnienie sprawcy popełniania tego rodzaju przestępstwa w przyszłości. Wynikać ma to z faktu pozbawienia go pojazdu mechanicznego, a w przypadku przepadku równowartości przez pozbawienie go środków pieniężnych, które może przeznaczyć na zakup pojazdu.” Tak tłumaczy to ustawodawca. Jak widać, Rząd chce iść drogą innych krajów Europy, gdzie konfiskata pojazdów obowiązuje i stanowi kolejny czynnik odstraszania wśród niepokornych kierowców. Takie praktyki są stosowane w Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Luksemburgu, Słowacji, Słowenii i Szwajcarii. Częściowo również w niektórych regionach Niemiec.

Wydaje się, że sposobem Rządu na walkę z przestępczością na drodze, jest podwyższanie kar za wykroczenia. Jeszcze pół roku temu, uznawaliśmy, że to dobra koncepcja, chodź jak w każdym przypadku nie pozbawiona wad. Niestety po naszym niedawnym wpisie, można jasno stwierdzić, że myliliśmy się i zaproponowana zmiana taryfikatora mandatów nie przynosi na razie spodziewanych efektów. Metody walki rządu okazują się złe i nie działają, bo wypadków i mandatów jest więcej niż rok temu. Miejmy nadzieje, że kierowcy muszą się jeszcze przyzwyczaić do nowych reguł i potrzeba na to czasu. Rząd powinien jednak zauważyć, że samo podwyższanie kar nie wystarcza i trzeba myśleć nad tym co jest można zrobić, by poprawić bezpieczeństwo na naszych drogach.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl