Przejdź do treści
Kolejne zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2020 roku

Kolejne zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2020 roku

Ten news, to świetna możliwość na podsumowanie wszystkich zmian jakie w ostatnim czasie zaproponował nasz rząd. W sumie 2 z 3 najciekawszych regulacji wejdą w życie w nowym 2020 roku. Większe szanse na pozbycie się prawa jazdy, 50km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę oraz pierwszeństwo pieszych już przed wejściem na pasy. To tak w skrócie, zmiany o których jest najgłośniej. Jak to jednak wygląda „w detalach”?

Zacznijmy od początku. 15 grudnia Kancelaria Premiera przedstawiła projekt zmian w kodeksie drogowym, który mają bardziej zdyscyplinować kierowców. Owa dyscyplina, polegać ma oczywiście na wprowadzaniu nowych ograniczeń prędkości i ogólnej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Okazuje się, że w nowym projekcie ustawy można m.in. wyczytać, że kierowcy, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o 50km/h mogą stracić prawo jazdy. Co bardziej obeznani podniosą teraz głosy, że taki zapis już istnieje – spieszymy jednak z odpowiedzią, że to prawda, ale dotychczas przepis ten dotyczył przekroczenia prędkości o 50km/h w terenie zabudowanym. Nowe regulacje, mają objąć wszystkie obszary poza miastem! Kancelaria twierdzi, że ma to być bat na kierowców, którzy na drogach ekspresowych i autostradach jeżdżą niejednokrotnie z prędkością znacznie przekraczającą dozwolone limity.

Druga kwestia to w pewnym sensie nawiązanie do pierwszego akapitu, bowiem prędkość 50km/h przybiera u nas w kraju dość specyficzną aurę. Już niebawem ograniczenie prędkości do 50km/h ma obowiązywać w terenie zabudowanym przez całą dobę. Dotychczas, w godzinach 23:00 – 5:00 w mieście obowiązywało ograniczenie do 60km/h. Dzięki tej zmianie, nasz kraj, jako ostatni dołączy do reszty krajów Unii Europejskiej, gdzie w terenie zabudowanym jeździ się przez całą dobę z jedną dozwoloną prędkością i będzie to tak jak we wszystkich pozostałych – 50km/h.

Ostatnia zmiana, jest najbardziej kontrowersyjna ze wszystkich i dotyczy bezwzględnego pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na pasy – temat wielokrotnie omawiany w ostatnich miesiącach przez rząd. O co w ogóle w tym chodzi? W zamyśle prawodawcy wystarczy podejść i chwilę poczekać, by kierowcy mogli bezpiecznie zatrzymać pojazd przed przejściem i ustąpić pierwszeństwa pieszemu. W sejmowym rozporządzeniu można przeczytać, że „należy wprowadzić szczególne zabezpieczenie polegające na tym, że z jednej strony pieszy będący na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, zaś z drugiej strony ma zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd ma swoje odzwierciedlenie również w Konwencji, która stanowi, że na przejściach dla pieszych piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uwzględnienia odległości i szybkości zbliżających się pojazdów”. Treść przepisu nakazującego ustąpienia pierwszeństwa przez kierowców, wygląda tak: „ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku lub – w przypadku oczekiwania na możliwość wejścia na przejście dla pieszych – powstrzymania się od wejścia na nie”. Oczywiście osobną kwestią w tej sprawie będzie pole do interpretacji w przypadku kolizji z obu stron. Czy pieszy dobrze oceni prędkość nadjeżdżającego auta? Czy kierowca samochodu dobrze odczytał zamiary pieszego?

Takich zapytań może pojawić się bardzo wiele, po wprowadzeniu tego ostatniego przepisu. Te i inne tego typu kwestie, stwarzają jeszcze sporo pytań i niejasności, rząd potrzebuje jeszcze trochę czasu aby wdrożyć projekt „bezwzględnego pierwszeństwa pieszych”. Ma to nastąpić od stycznia, ale dopiero 2021 roku. Dwie pierwsze regulacje, mają zacząć obowiązywać już w połowie przyszłego roku.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl