Przejdź do treści
Kolejne zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2020 roku

Kolejne zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2020 roku

Ten news, to świetna możliwość na podsumowanie wszystkich zmian jakie w ostatnim czasie zaproponował nasz rząd. W sumie 2 z 3 najciekawszych regulacji wejdą w życie w nowym 2020 roku. Większe szanse na pozbycie się prawa jazdy, 50km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę oraz pierwszeństwo pieszych już przed wejściem na pasy. To tak w skrócie, zmiany o których jest najgłośniej. Jak to jednak wygląda „w detalach”?

Zacznijmy od początku. 15 grudnia Kancelaria Premiera przedstawiła projekt zmian w kodeksie drogowym, który mają bardziej zdyscyplinować kierowców. Owa dyscyplina, polegać ma oczywiście na wprowadzaniu nowych ograniczeń prędkości i ogólnej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Okazuje się, że w nowym projekcie ustawy można m.in. wyczytać, że kierowcy, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o 50km/h mogą stracić prawo jazdy. Co bardziej obeznani podniosą teraz głosy, że taki zapis już istnieje – spieszymy jednak z odpowiedzią, że to prawda, ale dotychczas przepis ten dotyczył przekroczenia prędkości o 50km/h w terenie zabudowanym. Nowe regulacje, mają objąć wszystkie obszary poza miastem! Kancelaria twierdzi, że ma to być bat na kierowców, którzy na drogach ekspresowych i autostradach jeżdżą niejednokrotnie z prędkością znacznie przekraczającą dozwolone limity.

Druga kwestia to w pewnym sensie nawiązanie do pierwszego akapitu, bowiem prędkość 50km/h przybiera u nas w kraju dość specyficzną aurę. Już niebawem ograniczenie prędkości do 50km/h ma obowiązywać w terenie zabudowanym przez całą dobę. Dotychczas, w godzinach 23:00 – 5:00 w mieście obowiązywało ograniczenie do 60km/h. Dzięki tej zmianie, nasz kraj, jako ostatni dołączy do reszty krajów Unii Europejskiej, gdzie w terenie zabudowanym jeździ się przez całą dobę z jedną dozwoloną prędkością i będzie to tak jak we wszystkich pozostałych – 50km/h.

Ostatnia zmiana, jest najbardziej kontrowersyjna ze wszystkich i dotyczy bezwzględnego pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na pasy – temat wielokrotnie omawiany w ostatnich miesiącach przez rząd. O co w ogóle w tym chodzi? W zamyśle prawodawcy wystarczy podejść i chwilę poczekać, by kierowcy mogli bezpiecznie zatrzymać pojazd przed przejściem i ustąpić pierwszeństwa pieszemu. W sejmowym rozporządzeniu można przeczytać, że „należy wprowadzić szczególne zabezpieczenie polegające na tym, że z jednej strony pieszy będący na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, zaś z drugiej strony ma zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd ma swoje odzwierciedlenie również w Konwencji, która stanowi, że na przejściach dla pieszych piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uwzględnienia odległości i szybkości zbliżających się pojazdów”. Treść przepisu nakazującego ustąpienia pierwszeństwa przez kierowców, wygląda tak: „ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku lub – w przypadku oczekiwania na możliwość wejścia na przejście dla pieszych – powstrzymania się od wejścia na nie”. Oczywiście osobną kwestią w tej sprawie będzie pole do interpretacji w przypadku kolizji z obu stron. Czy pieszy dobrze oceni prędkość nadjeżdżającego auta? Czy kierowca samochodu dobrze odczytał zamiary pieszego?

Takich zapytań może pojawić się bardzo wiele, po wprowadzeniu tego ostatniego przepisu. Te i inne tego typu kwestie, stwarzają jeszcze sporo pytań i niejasności, rząd potrzebuje jeszcze trochę czasu aby wdrożyć projekt „bezwzględnego pierwszeństwa pieszych”. Ma to nastąpić od stycznia, ale dopiero 2021 roku. Dwie pierwsze regulacje, mają zacząć obowiązywać już w połowie przyszłego roku.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl