Przejdź do treści
Klimatyzacja… i nie straszne nam upały

Klimatyzacja… i nie straszne nam upały

Lato już za nami. Ciepłe i długie dni sprzyjały podróżom, ale nawet najlepiej zaplanowana wycieczka mogła stać się małym koszmarem w momencie gdy słońce mocniej zaświeciło na niebie, a Twój układ klimatyzacji okazał się niesprawny. Ty, uwięziony w środku auta, pot leje się po karku, a otwarcie okien nic nie pomagało.

Jeszcze do niedawna klimatyzacja w aucie była zarezerwowana dla aut klasy premium. W dzisiejszych czasach układ klimatyzacji powoli staje się standardem we wszystkich segmentach aut. Jak działa i z jakich elementów zbudowana jest popularna „klima”? Zapraszam do krótkiego opisu.

Mogę się założyć, że na zadane pytanie, co robi klima, zdecydowana większość pytających odpowie, że schładza powietrze. Mieliby oczywiście rację, jednak poza schładzaniem powietrza, klima redukuje także wilgotność. Dlatego tak często przydaje się, gdy w ciepły, wilgotny dzień szyby zajdą parą. Włącz klimę i skieruj dobrze nawiewy. Zobaczysz, że po kilku sekundach para zniknie.

Z czego składa się standardowy układ klimatyzacji w aucie? Główne elementy wchodzące w jego skład to:

  • Kompresor
  • Skraplacz
  • Osuszacz
  • Zawór rozprężający
  • Parownik
  • Dmuchawa

Kompresor – praktycznie wykonuje najcięższą pracę. Jest połączony za pomocą paska wielorowkowego do wału korbowego silnika. W momencie gdy włączasz klimatyzację w aucie, następuje załączenie kompresora i zaczyna się proces tłoczenia pod wysokim ciśnieniem czynnika chłodzącego do skraplacza. Skraplacz, umieszczony najczęściej przed chłodnicą, odpowiada za zmianę stanu lotnego czynnika chłodzącego w ciekły przy wykorzystaniu naporu powietrza jadącego auta oraz wentylatora chłodnicy. Następnie tak schłodzona ciecz wędruje do osuszacza, który oczyszcza czynnik chłodzący z jakiejkolwiek wilgoci, która mogła powstać w układzie. Oczyszczony i odwilgocony czynnik wędruje dalej. Kolejnym przystankiem na jego drodze jest zawór rozprężający, który ma za zadanie rozprężyć ciekły czynnik chłodzący. Podczas tego procesu ciekły czynnik chłodzacy ponownie zmienia swój stan skupienia na lotny i kieruje się do parownika, gdzie wentylator dmuchawy już załatwi resztę i dmuchając na parownik, przekaże schłodzone powietrze do wnętrza auta.

I to wszystko z zasady działania. Przydałoby się jednak parę słów o eksploatacji i serwisowaniu układu klimatyzacji. Klimatyzacja w aucie to element, o który trzeba szczególnie dbać i regularnie go serwisować. Zalecenie mówią, aby co dwa lata zrobić całkowity przegląd układu, począwszy od sprawdzenia szczelności, potencjalnych wycieków, uzupełnienia czynnika chłodzącego a kończąc na jednej z ważniejszej rzeczy – odgrzybieniu układu.

Jeśli chodzi o eksploatację, to wbrew krążącym opiniom, klimatyzacji należy używać przez cały rok. Zapobiegnie to możliwym uszkodzeniom kompresora, który jest napędzany niezależnie od tego czy klima działa czy nie. Pewnie znasz powiedzenie, które mówi, że jak auto nie jeździ to się psuje? Sporo w tym prawdy również w odniesieniu do klimatyzacji.

Jeśli jeszcze nie przygotowałeś się do sezonu to odwiedź nasz serwis. Sprawdzimy każdy element Twojej klimy i sprawimy, że będziesz mógł cieszyć się przyjemnym chłodem w aucie. Koniec końców każdy chce podróżować komfortowo.

Zainteresować mogą Cię też

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji. Kto …

Czytaj więcej
E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

E-Billboardy przyszłością szlaków drogowych?

Odpocznijmy trochę od nowych przepisów, mandatów i szalonych pomysłów Unii Europejskiej. Dziś przenieśmy się w temat przyszłości i jej niecodziennych pomysłów na „umilanie” nam życia. Kto z nas jechał kiedyś na wakacje do Zakopanego i w Poroninie nie zauważył żadnego Billboard’u przy drodze? Z pewnością ciężko znaleźć taką osobę bo Zakopane i okolice słyną z …

Czytaj więcej
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu. Zacznijmy od początku. Prawie …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl