Przejdź do treści
Kara więzienia za cofanie liczników

Kara więzienia za cofanie liczników

Już od dłuższego czasu każda stacja kontroli pojazdów ma obowiązek przekazywania Centralnej Ewidencji Pojazdów stany liczników aut, które odwiedzają je w celu wykonania przeglądu rejestracyjnego. Szykują się kolejne zmiany. Rząd chce ukrócić proceder „przekręcania” liczników w samochodach z rynku wtórnego.

Władze planują, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny zakłada, że za każde „przekręcenie” licznika będzie grozić kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat – zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie. Kara grzywny do 3 000 zł lub nagana będzie grozić również kiedy właściciel samochodu nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów faktu wymiany całego licznika na nowy. Taka sama kara ma dotyczyć uniemożliwienia diagnoście dokonania odczytu wskazania wymienionego licznika. Po wymianie drogomierza właściciel lub posiadacz pojazdu będzie miał 10 dni od wymiany na udanie się do stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu w nowym liczniku. Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje, aby przy każdej kontroli policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i służby celne miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika sprawdzanych aut. Te dane miałyby też trafiać do centralnej ewidencji pojazdów. W ten sposób można będzie porównywać kolejne odczyty i łatwiej wykrywać oszustów.

„Problemy przekręcanych liczników od zawsze mocno szkodziły rynkowi aut używanych. Dotyczyły one w szczególności samochodów importowanych stanowiących większość ofert komisowych, których historia i przebiegi były bardzo trudne do zweryfikowania. Dlatego nowelizacja ustawy to duży krok w stronę normalizacji rynku samochodów używanych oraz standardów z krajów Europy Zachodniej, gdzie kary funkcjonują od lat. Oczywiście nie wyeliminuje to od razu procederu cofania liczników, ale z pewnością przyczyni się do jego ograniczenia. W perspektywie czasu przełoży się to również na większą świadomość kierowców, którzy już teraz zamiast samochodów sprowadzanych z zagranicy wolą zapoznać się z ofertami samochodów używanych z autoryzowanych salonach sprzedaży lub zakup auta pokontraktowego profesjonalnie serwisowanego przez wyspecjalizowanego operatora.” – wypowiedział się Grzegorz Grodecki, Dyrektor Zarządzający Master1.pl, sieci sprzedaży samochodów pokontraktowych.

Zainteresować mogą Cię też

Jakie samochody kupują Polacy. Zaskakujące zmiany

Jakie samochody kupują Polacy. Zaskakujące zmiany

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o akcjach serwisowych przywołujących gigantyczne ilości samochodów do serwisów, w celu przeprowadzania akcji serwisowych. Dziś poniekąd przyjrzymy się tym, czy owe ilości mają związek z ilością samochodów, które Polacy kupują. Jak się okazuje, nie ma zbyt dużej korelacji między tymi dwoma sprawami. Tylko Toyota, która niepodzielnie panuje na Polskim rynku, może …

Czytaj więcej
Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Jaka marka najczęściej wzywa Klientów na akcje serwisowe?

Ciekawych informacji na temat motoryzacji, dostarcza nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli mówiąc prościej UOKiK’u. Wydawać by się mogło, że jest to jedna z ostatnich stron, która mogłaby podsunąć ciekawostki z branży, ale tym razem nic bardziej mylnego. Naszym oczom ukazało się zestawienie dotyczących akcji serwisowych w Polsce za ostatni kwartał. Na stronie Urzędu …

Czytaj więcej
Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Polska jako kraj ogromnej liczby samochodów

Dziś ponownie wraca do nas temat lubianych przez nas statystyk. Nie raz okazywało się, że potrafimy znacząco się w nich wyróżniać. Nie inaczej zdaje się być w dzisiejszym wpisie. Gdy zastanowimy się szerzej, to okaże się, że owe statystyki mogą odzwierciedlać u nas tzw. Efekt domina. Spieszymy z wyjaśnieniem o co w tym wszystkim chodzi. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl