Przejdź do treści
Jakie auta sprowadziliśmy w 2021 roku zza granicy

Jakie auta sprowadziliśmy w 2021 roku zza granicy

Jedną z naszych ulubionych statystyk przeprowadzanych przez analityków, jest ta dotycząca importu aut do Polski zza granicy. Takie analizy dużo nam mówią o upodobaniach Polaków. Poniekąd, jest to istota tego, jakie samochody przyjdzie nam serwisować w niedalekiej przyszłości.

Instytut Badań rynku motoryzacyjnego SAMAR, jest jedną z tych organizacji, która przeprowadza takie analizy bardzo dokładnie, dlatego jest to dobre źródło informacji. Czego możemy dowiedzieć się z najnowszych doniesień? Trendy w Polsce wydają się na tyle ugruntowane, że sami zastanawiamy się co mogło by je zmienić w przyszłości.

Zacząć powinniśmy od tego, że Polscy handlarze nauczyli się żyć wśród szalejącej pandemii i przywrócili zagraniczne wojaże na właściwe dla siebie tory. Łącznie w 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów, importowanych zza granicy była większa aż o 10% w stosunku do roku 2020 i wyniosła 939 906 sztuk. Wynik ten należy uznać za bardzo wysoki. Niewiele zabrakło do tego, by można stwierdzić, że w 2021 roku wwieźliśmy do Polski milion samochodów. Takie tempo importu może jeszcze bardziej wpłynąć na statystki dotyczące przypadającej liczby pojazdów na jednego mieszkańca w UE. Już dziś zajmujemy tam drugie miejsce, ustępując jedynie Luksemburczykom. Pisaliśmy o tym jakiś czas temu.

Wracając jednak do sedna sprawy. Taki napływ samochodów do Polski, wcale nie oznacza, że jesteśmy społeczeństwem bogatym. Mimo, że statystyki mówią, że na 1000 mieszkańców przypada 747 pojazdów. Okazuje się, że Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Średni wynik dla całej UE wynosi aktualnie 11,5 roku. Według danych ACEA, średni wiek samochodów, które jeżdżą do Polsce to już 14 lat. Jak ma się ta liczba do najnowszych danych za 2021 rok? Nijak, ponieważ średni wiek wszystkich sprowadzonych aut w 2021 roku wynosił … 12 lat i 6 miesięcy. To wciąż wynik powyżej średniej. Co ciekawe, Polacy najwyraźniej uważają, że auta napędzane benzyną są trwalsze od swoich wysokoprężnych konkurentów, ponieważ średni wiek sprowadzanych „benzyniaków” wyniósł 13 lat i 6 miesięcy.

Jeśli jesteśmy już przy porównaniu silników napędzanych benzyną i diesel’em, to zaobserwować możemy na przestrzeni ostatnich kilku lat, że zmienia się znacząco trend. Coraz bardziej odchodzimy od silników typu Diesel. Choć średni wiek dla tego typu aut wyniósł 11 lat i 4 miesiące, to wszystkie one stanowiły 47,05% wszystkich sprowadzonych pojazdów. Porażający jest fakt, który dotyczy importowanych aut elektrycznych. Przy pomocy szerokiego lobbowania tego źródła napędu i wszelkich zachęt mających na celu rejestrowanie elektryków w naszym kraju, ich udział w imporcie wyniósł … zaledwie 0,21%.

Polacy najchętniej sprowadzają samochody z krajów Unii Europejskiej i tak kolejno największy – wręcz miażdżący udział w nasyceniu rynku miały auta sprowadzone z Niemiec. Od naszego sąsiada pochodzi ponad połowa (blisko 60%) wszystkich importowanych aut (547 376 sztuk). Następnymi kierunkami były kolejno Francja, Belgia i Holandia. Co ciekawe, w połowie Top 10 znalazł się rynek amerykański, z którego sprowadzono ponad 36 000 nowych pojazdów.

Jakie samochody kochają Polacy? Oczywiście niemieckie. Największym zainteresowaniem cieszyły się modele marki Volkswagen (98 208 sprowadzonych pojazdów), ale drugie miejsce z niewielką stratą 3064 sztuk, przypadło dla modeli marki Opel. Podium zamknął Ford ze stratą do Opla wynoszącą 8,5 tysięcy. Tuż za podium znalazła się pierwsza marka premium – Audi.

Razem z tą informacją dochodzimy do finału naszego dzisiejszego wpisu. Okazuje się, że niepodzielnie i od wielu lat to właśnie model A4 ze stajni Audi jest obiektem pożądania większości Polaków. W 2021 roku łącznie sprowadzono 28 173 sztuk tego pojazdu. Zaraz za nim znalazły się z bardzo podobnym wynikiem – Opel Astra oraz Volkswagen Golf.

Polacy wiedzą co dobre? Nie nam to oceniać, ale doświadczenie w naprawach Audi A4 czy też innych sprowadzanych samochodów do Polski mamy… i serdecznie zapraszamy ?

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl