Przejdź do treści
Ile szkodliwości jest w motoryzacji spalinowej…

Ile szkodliwości jest w motoryzacji spalinowej…

Właśnie pojawił się Unijny raport na temat jakości powietrza w Europie. Dziś przyjrzymy się trochę jego wnioskom i pewnego rodzaju innowacji, którą serwują nam niemieccy inżynierowie zza Odry. Raport jak się okazuje odkrywa przed nami fakty, o których wielu z nas może nawet nie wiedzieć.

Na początek suche fakty. Jakość powietrza nad Europą jest w bardzo złym stanie. Raport wyraźnie też pokazuje, że samochody spalinowe mają wpływ na ten stan rzeczy – i to są fakty, z którymi nie da się dyskutować. Jest jednak jeszcze druga strona medalu. Ta mówi nam o tym, że produkcja samochodów elektrycznych, również nie jest bez emisyjna. W konsekwencji jednak okazuje się, że transportu jako ogół zanieczyszczeń, wcale nie jest głównym źródłem zanieczyszczonego powietrza w Europie.

W 2020 roku na terenie Unii Europejskiej około 238.000 osób poniosło śmierć z powodu wdychania zbyt dużej ilości cząstek stałych określanych jako PM 2,5. Są to aerozole, które omijają wiele mechanizmów ochronnych naszego organizmu i wnikają w nasze ciała. W wielkim skrócie można by je określić jako związki naszpikowane chemikaliami najczęściej wdychane lub wchłaniane przez nasz organizm. Główną arterią, którą wnikają do naszych ciał jest oczywiście nos i usta gdzie dalej dostają się one do naszych płuc, potem pęcherzyków płucnych i ostatecznie do naszego krwioobiegu. Mają one negatywny wpływ na nasz organizm. Szacuje się, że aż 96% mieszkańców Europy była narażona na wdychanie powietrza w którym znajdowały się cząsteczki stałe o przekroczonej normie zanieczyszczenia. Co ciekawe, tak wysoki procent narażenia populacji nie bierze się z uczestnictwa w szeroko pojętym transporcie spalinowym. Ponad 58% wytwarzania szkodliwych substancji pochodzi … z ogrzewania budynków. To właśnie ten sektor prowadzi do największych zanieczyszczeń środowiska. Zaraz na nim plasuje się szeroko rozumiany przemysłu. Transport i samochody spalinowe to „zaledwie” 9% emisji szkodliwych substancji.

Unijny raport uwzględnia też w swoim opisie wpływ na klimat poszczególnych substancji – w tym sadzy i emisji CO2. W pierwszym przypadku, wpływ spalinowej motoryzacji stanowi ok. 23% na powstawanie sadzy w powietrzu. Proces ogrzewania budynków jest odpowiedzialnych już za 37% jej obecności w powietrzu. W obu przypadkach rzeczywiście wpływ wydaje się być istotny, jednak jak pokazuje raport – wpływ wytwarzania sadzy już przy samym przetwarzaniu odpadów to ponad 19%. Drugi ze związków wymieniony w raporcie to dwutlenek węgla. Samochody w procesie spalania benzyny emitują go w stopniu 18%. Ogrzewanie budynków stanowi prawię połowę (46%) zanieczyszczeń! Przemysł jest odpowiedzialny za emisję CO2 w 20%. Oczywiście przytoczone przez nas dane są nieco uproszczone, ale i tak wynika z nich jasno – to nie przemysł motoryzacyjny jest głównym problemem, który powoduje zanieczyszczenie klimatu. Jak można przypuszczać, pełny zakaz dla motoryzacji spalinowej nie powinien więc znacząco wpłynąć na jakość powietrza nad Europą. Lobbyści e-motoryzacji, wciąż nie uwzględniają w swoich przewidywaniach faktu, że proces produkcji samochodu elektrycznego jest znacznie bardziej szkodliwy niż proces produkcji samochodów spalinowych. Dodatkowo prąd trzeba będzie i tak pozyskać – np. w procesie spalania węgla. Węgiel jest paliwem „brudnym”, a ceny prądu obecnie są mało przewidywalne. Jeśli dodamy do tego aktualne problemy z dostępnością prądu i możliwości przerwach w ich dostawie, rodzi nam się wręcz katastrofalna wizja przyszłości, gdzie samochód, będzie środkiem transportu tylko dla wybranych. Przy stale rosnących cenach prądu, może być drogi w użytkowaniu (kto wie czy nie droższym niż spalinowy), bardzo szkodliwy w procesie produkcji i utylizacji. Może być też problematyczny w użytkowaniu z uwagi na ciągły brak infrastruktury. Czy jest jeszcze nadzieja, żeby zatrzymać to szaleństwo?

Niemieccy inżynierowie dwoją się i troją, żeby wymyślić jakieś rozwiązania. Przykładem mogą być tak zwane paliwa syntetyczne – w skrócie e-paliwa. Najnowsze badania i testy przeprowadzone przez niemiecki ADAC mają dowodzić, że zastosowanie specjalnych chemikaliów wespół z tradycyjnymi paliwami przynoszą bardzo pozytywne rezultaty. W przeprowadzonych badaniach nad e-paliwami emisja NOx spadła aż o 40%. Wpływ węglowodorów na powietrze również zanotował spadek – tym razem o 25%. Inżynierowie zaznaczyli, że w zależności od metody wytwarzania, istnieje duże prawdopodobieństwo by ograniczyć emisję CO2 do zera! Pomysł wydaje się świetny, bo tym sposobem, można by utrzymać przy życiu klasyczną motoryzację i pozwolić rozwijać się e-mobilności w naturalnym cyklu – a nie wymuszonym przez przepisy prawne. Paliwa syntetyczne nie wymagałyby większych „przeróbek” w obecnie dostępnych silnikach benzynowych. Starsze silniki Diesel’a mogłyby wymagać pewnych zmian, ale wykonanie ich byłoby zdecydowanie prostsze niż zakup „elektryka”. Oczywiście tu również pojawia się problem z infrastrukturą – głównie dotyczącą budowy fabryk do e-paliw, jednak wydaje się to być kroplą w morzu, problemów jakie wciąż stoją przed wyzwaniami elektromobilności. UE wyraźnie wpycha nam „produkt”, którego Europejczycy nie chcą – nie w tym momencie. Cieszy fakt uporu inżynierów, w szukaniu alternatywy dla tej utopijnej wizji jaką serwują nam eurodeputowani.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl