Fotoradary – Podsumowanie roku 2023.
W tym tygodniu powracamy na Polskie drogi i przestrzegamy przed tym, żeby w przyszłym roku nie dołączyć do grona osób, które zapisują się do statystyk dzisiejszego tematu. Zwłaszcza, że temat jest aktualny bo przed nami wyjazdy na majówkę.
W roku 2023 – 985tys. kierowców dostało „do skrzynki” swoje zdjęcie z fotoradaru. Czy to dużo? Zdecydowanie za dużo, ale w roku 2022 tego samego typu urządzenia złapały 1mln kierowców, więc jak we wszystkich statystykach dotyczących poprawy bezpieczeństwa… idziemy w dobrą stronę.
Niepozorne „słupki” ustawione wzdłuż dróg, nadal odgrywają główną rolę rejestrując najwięcej naruszeń prędkości. Statystki dotyczące wykroczeń rejestrowanych przez klasyczne fotoradary, są o tyle miarodajne, bo ich liczba względem poprzedniego roku w zasadzie się nie zmieniła. 470 urządzeń w sumie strzeliło w 2023 roku 600 tys. razy. To o prawie 175 tys. mniej niż rok wcześniej.
Coraz większą popularnością cieszy się system odcinkowych pomiarów prędkości. W 2022 roku system działał w 34 miejscach by w rok później zwiększyć swój udział w rynku o kolejne 38 miejsc. Ostatecznie 72 odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały 320 tys. wykroczeń. To 2 razy więcej niż w 2022 roku, ale też liczba urządzeń zwiększyła się dwukrotnie. Oznacza to, że skuteczność tego typu rozwiązań pozostaje na podobnym poziomie. Najbardziej „gorącym” miejscem okazał się odcinek między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie na autostradzie A4. Blisko połowa zdjęć pochodziła z tego odcinka! Co jeszcze ciekawsze, radar działał tylko przez 6 miesięcy bo został uruchomiony w lipcu 2023 roku. W sumie zarejestrował 152tys. wykroczeń co przełożyło się na statystykę blisko 900 wykroczeń dziennie ! Skąd taki problem? Na tym ośmiokilometrowym odcinku obowiązuje niższe niż standardowo na autostradach ograniczenie prędkości (do 110 km/h), co może powodować, że część kierowców „zapomina” zdjąć nogę z gazu.
W statystykach GITD pokazane są również statystyki pracy radarów kolejnej generacji. To wszechstronne urządzenia sprawdzające nie tylko prędkość, ale również m.in. rejestrują wykroczenia na czerwonym świetle i przejazdach kolejowych. Ta pierwsza statystyka wydaje się być najbardziej niepokojąca wśród kierowców, ponieważ liczba wykroczeń wzrosła z 38 tys. do prawie 45 tys. Co ciekawe, ponownie w okolicach Wrocławia, a w zasadzie w samym centrum tego miasta jedno z urządzeń zarejestrowało aż 12,5 tys. takich wykroczeń. Tylko 4 urządzenia rejestrujące przypadki łamania przepisów drogowych podczas przejazdu przez przejazdy kolejowe zarejestrowały 2 tys. takich przypadków.
Niechlubni rekordziści potrafią co roku nas mocno zaskoczyć. W roku 2022 kierowca marki Honda przekroczył prędkość o 118km/h w Podgórskiej Woli. Został ukarany mandatem w kwocie 2500zł oraz 15 punktami karnymi. W roku 2023 rekord uzyskał kierowca BMW, który w terenie zabudowanym przekroczył prędkość o 106km/h. Kwota mandatu i liczba punktów była taka sama jak w przypadku kierowcy Hondy.
Jak widać, mimo że fotoradary bywają niepopularne wśród kierowców, mają realny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Należy pamiętać, że niedostosowanie prędkości do warunków jazdy nadal jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Tylko w 2023 roku kierowcy spowodowali 19 tys. wypadków samochodowych z przyczyn niedostosowania prędkości do warunków jazdy było ich aż 4,2 tys. Urządzenia monitorujące prędkość odgrywają więc istotną rolę w promowaniu przestrzegania przepisów drogowych.