Przejdź do treści
Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

Fotoradary! Co potrafią i dokąd zmierza technologia. Część I.

W dzisiejszym wpisie znowu poruszymy temat fotoradarów. Zrobimy to jednak zupełnie inaczej niż zdarzało nam się do tej pory. Nie będziemy pisać o statystykach i informacjach, gdzie pojawią się nowe słupki wzdłuż naszych dróg. Dziś przyjrzymy się temu, co potrafią współczesne radary (na polskich drogach) i czy nadal są tylko elementem wspomagającym funkcjonariuszy policji.

Kto nie pamięta naszej rodzimej konstrukcji, która zyskała popularność na całej mapie drogowej Polski? Siermiężny szary słupek z żółtą „budką dla ptaków”. Fotorapid CM, bo tak brzmiała nazwa polskiego radaru przez lata wspomagał funkcjonariuszy policji. Jego skuteczność była (i gdzieniegdzie jeszcze jest) co najmniej dyskusyjna. Jeszcze w czasie wdrażania go do użytku, było wiadomo, że jest mało zaawansowany i niezbyt dokładny. Potrafił mierzyć prędkość nadjeżdżającego samochodu… ale tylko wtedy, kiedy w jego oku znajdował się tylko jeden pojazd. Zdjęcia na których widniały przynajmniej dwa jadące auta trafiały więc od razu do kosza. Wiele razy byliśmy świadkami sytuacji, kiedy radar błysnął flash’em… po czym mandat nie trafił do naszej skrzynki pocztowej. Dziś takie sytuacje zdają się być tylko wesołą pieśnią przeszłości. W tym roku, do gry weszła nowa armia fotoradarów. Mesta Fusion RN i Multaradar CD to nowi zawodnicy w walce z piratami drogowymi. Co potrafią i jak się przygotować na wspólne spotkanie?

Oba urządzenia to prawdziwi egzekutorzy drogowych nieprawidłowości. Przyjmując brutalne nazewnictwo rodem z filmu „Głupi i głupszy”, to ten drugi wydaje się być prymusem w zestawieniu z wysłużonym Fotorapidem CM. Multaradar CD – bo o nim mowa, potrafi mierzyć prędkość jednocześnie na sześciu pasach w zasięgu jego oka. Co ciekawe, dla każdego z pasów można zaadoptować różne limity prędkości. Jakby tego było mało, oczywiście potrafi sobie poradzić z egzekwowaniem prędkości dla pojazdów nadjeżdżających i tych uciekających od fotoradaru. Choć bardzo trudno go przechytrzyć, wciąż to jednak „tylko” fotoradar.

Prawdziwym kilerem wydaje się być jego smukły i wysoki kolega w kształcie słupka. Mesta Fusion RN to francuski produkt, który z powodzeniem mógłby zastąpić niejednego policjanta na drodze. Co ciekawe, w wielu przypadkach będzie on zdecydowanie bardziej skuteczny od człowieka. Zacznijmy od tego, że potrafi mierzyć prędkość, aż na ośmiu pasach ruchu. Skanuje jednocześnie prędkość 32 pojazdów! Jego dodatkowym autem jest to, że potrafi odróżnić samochody osobowe od ciężarowych, co jest bardzo ważne ze względu na częste rozbieżności ograniczeń prędkości dla obu typów pojazdów. Co jeszcze potrafi Mesta Fusion RN? Widzi, kiedy kierowcy jadą poprawnie, a kiedy kombinują szukając skrótów w postaci chodników czy buspasów. Wartym dodania jest fakt, że potrafi egzekwować nieprzepisowe wyprzedzanie z prawej strony jezdni. Mierzy również nieprawidłową odległość między pojazdami zwaną kolokwialnie jazdą na zderzaku. Pamiątkowe zdjęcie za przekroczenie linii ciągłej? A jakże… też zrobi.

Mało? No dobrze, to na koniec informacja klucz… oba fotoradary świetnie działają również w nocy i w trudnych warunkach pogodowych. Jednym słowem, niema siły na nowych stróżów prawa. Jedyna metoda, mogąca uchronić nas przed błyskiem flash’a to przepisowa jazda.

Zapytacie pewnie gdzie takie cuda można spotkać? Tu też nie mamy dla was dobrych wiadomości. Oba fotoradary już trafiają na polskie drogi w ramach programu modernizacji systemu. Ich łączna ilość wynosić będzie 247 sztuk! „Głupszy” czyli Multaradar CD zasili polskie drogi w liczbie docelowej 100 sztuk, natomiast Mest Fusion RN zostanie uruchomiony w liczbie 147 sztuk. Tyle na dziś. Zapraszamy do drugiej części naszego wpisu, już za 2 tygodnie!

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl