Przeskocz do treści
Fiat-Chrysler łączą siły z PSA Groupe

Fiat-Chrysler łączą siły z PSA Groupe

Nie udało się z grupą Renault-Nissan, więc trzeba było próbować szczęścia z kimś innym. Grupa Fiat-Chrysler Automotive właśnie połączyła się z grupą PSA (Citroen – Peugeot) tworząc 4 co do wielkości koncert motoryzacyjny produkujący samochody z liczbą prawie 9 milionów sprzedawanych samochodów rocznie. Jeszcze większe wrażenie wywiera jednak ilość marek, które w tym momencie podlegać będą temu gigantowi. Będą to kolejno: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot i RAM.

Związkowcy Fiata spodziewali się jakiegoś ruchu ze strony FCA, ponieważ od dłuższego czasu Fiat przeżywa trudności – spadki zatrudnienia oraz brak nowych modeli tylko potęgowały tę świadomość. Co ciekawe, władze Fiata nie informowały swoich związkowców o planowanej fuzji z PSA. W zasadzie od pierwszego komunikatu mówiącego o wspólnych rozmowach, do pozytywnego rozstrzygnięcia minęło zaledwie kilka dni. Obie grupy podzieliły się udziałami w proporcjach 50/50. Łączna wartość spółki to ok. 50 miliardów dolarów. Prezesem spółki zostanie Portugalczyk – Carlos Tavares (obecny szef PSA), a szefem rady nadzorczej włosko-amerykański przemysłowiec – John Elkann (Prezes Fiata). Na główną siedzibę spółki została wybrana Holandia.

Takie połączenie z pewnością może pozytywnie wpłynąć na rozwinięcie i uzupełnienie oferty każdej z marek przy ograniczeniu kosztów produkcji samochodów, ze względu na wykorzystywanie wspólnych części zamiennych, platform i rozwiązań technologicznych. Prawie 80 proc. synergii w ciągu najbliższych czterech lat – to plan zasadniczy obu koncernów. W praktyce oznacza to wiele podobieństw technicznych między nowymi autami różnych marek. Co jeszcze może dać, taki egzotyczny mariaż obu koncernom? Tak w wielkim skrócie – FCA będzie mogło czerpać z technologii samochodów elektrycznych i hybrydowych w których PSA jest dużo bardziej zaawansowany niż Fiat. PSA natomiast liczy na to, że otworzy nowe rynki zbytu, gdzie przecież Fiat sprzedaje swoje samochody pod postacią Chrysler’a, Dodge’a, Jeep’a i RAM’a. Obecnie praktycznie niemożliwym jest znalezienie samochodów grupy PSA na amerykańskich drogach.

Nowy włosko-francusko-amerykański koncern oblicza, że wspólne połączenie może przynieść oszczędności prawie 3,8 miliarda dolarów. Oczywiście, pojawiają się też obawy o redukcję liczby fabryk i co za tym idzie zwolnienia wśród pracowników. Póki co, przedstawiciele obu koncernów zarzekają się, że nie przewidują takich działań, aczkolwiek należy pamięć o tym, że historia zna takie przypadki, kiedy po różnego rodzaju fuzjach, przejęciach i połączeniach takie praktyki były „oczywistą oczywistością”. Miejmy nadzieję, że tak nie będzie w tym przypadku, bo Polska ma bardzo duże znaczenie, zarówno dla Fiata jak i dla PSA. Fiat produkuje model 500 w Tychach, a w Bielsko-Białej produkuje swoje silniki. PSA produkuje zaś Opla w Gliwicach oraz silniki… również w Tychach. Trzymamy kciuki za nową siłę w motoryzacji!

Zainteresować mogą Cię też

Fit For 55 – O co chodzi?

Fit For 55 – O co chodzi?

W Europie zatrzęsienie. Jest nowy plan na rozwój motoryzacji, ale i kość niezgody wobec członków całej Unii i pomysły rodem z filmów Sci-Fi. Komisja Europejska przyjęła 14 lipca pakiet propozycji mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dziś przyglądamy nieco bliżej tym pomysłom. 2035 rok to absolutny koniec dla aut spalinowych. Propozycja Komisji zakłada, że …

Czytaj więcej
Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

„Dość pobłażania nieuczciwym kierowcom”, grzmiał ostatnio Mateusz Morawiecki, który wystąpił na mównicy podczas pikniku dotyczącego kampanii „Dobry Kierowca”. Czy były to puste słowa, będące kolejną kampanią rządową bez pokrycia? Niekoniecznie, ponieważ jak wyjaśnia premier, rząd ma gotowy projekt nowelizacji przepisów dotyczących zaostrzenia kar za wykroczenia i przestępstwa drogowe. „Przed nami wielkie zmiany w przepisach drogowych. …

Czytaj więcej
Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Pozostajemy w temacie elektryfikacji i przyszłości motoryzacji bo ten temat niesie za sobą największe zainteresowanie wśród całego sektora. Producenci wdrażają plany budowy nowej infrastruktury, pracują nad technologiami, które dadzą im przewagę nad konkurencją, a Unia Europejska coraz mocniej zaciska pasa w związku z pytaniem…jak najlepiej, pozbyć się z rynku aut z konwencjonalnym napędem. Temu wszystkiemu …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl