Przejdź do treści
Fiat-Chrysler łączą siły z PSA Groupe

Fiat-Chrysler łączą siły z PSA Groupe

Nie udało się z grupą Renault-Nissan, więc trzeba było próbować szczęścia z kimś innym. Grupa Fiat-Chrysler Automotive właśnie połączyła się z grupą PSA (Citroen – Peugeot) tworząc 4 co do wielkości koncert motoryzacyjny produkujący samochody z liczbą prawie 9 milionów sprzedawanych samochodów rocznie. Jeszcze większe wrażenie wywiera jednak ilość marek, które w tym momencie podlegać będą temu gigantowi. Będą to kolejno: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot i RAM.

Związkowcy Fiata spodziewali się jakiegoś ruchu ze strony FCA, ponieważ od dłuższego czasu Fiat przeżywa trudności – spadki zatrudnienia oraz brak nowych modeli tylko potęgowały tę świadomość. Co ciekawe, władze Fiata nie informowały swoich związkowców o planowanej fuzji z PSA. W zasadzie od pierwszego komunikatu mówiącego o wspólnych rozmowach, do pozytywnego rozstrzygnięcia minęło zaledwie kilka dni. Obie grupy podzieliły się udziałami w proporcjach 50/50. Łączna wartość spółki to ok. 50 miliardów dolarów. Prezesem spółki zostanie Portugalczyk – Carlos Tavares (obecny szef PSA), a szefem rady nadzorczej włosko-amerykański przemysłowiec – John Elkann (Prezes Fiata). Na główną siedzibę spółki została wybrana Holandia.

Takie połączenie z pewnością może pozytywnie wpłynąć na rozwinięcie i uzupełnienie oferty każdej z marek przy ograniczeniu kosztów produkcji samochodów, ze względu na wykorzystywanie wspólnych części zamiennych, platform i rozwiązań technologicznych. Prawie 80 proc. synergii w ciągu najbliższych czterech lat – to plan zasadniczy obu koncernów. W praktyce oznacza to wiele podobieństw technicznych między nowymi autami różnych marek. Co jeszcze może dać, taki egzotyczny mariaż obu koncernom? Tak w wielkim skrócie – FCA będzie mogło czerpać z technologii samochodów elektrycznych i hybrydowych w których PSA jest dużo bardziej zaawansowany niż Fiat. PSA natomiast liczy na to, że otworzy nowe rynki zbytu, gdzie przecież Fiat sprzedaje swoje samochody pod postacią Chrysler’a, Dodge’a, Jeep’a i RAM’a. Obecnie praktycznie niemożliwym jest znalezienie samochodów grupy PSA na amerykańskich drogach.

Nowy włosko-francusko-amerykański koncern oblicza, że wspólne połączenie może przynieść oszczędności prawie 3,8 miliarda dolarów. Oczywiście, pojawiają się też obawy o redukcję liczby fabryk i co za tym idzie zwolnienia wśród pracowników. Póki co, przedstawiciele obu koncernów zarzekają się, że nie przewidują takich działań, aczkolwiek należy pamięć o tym, że historia zna takie przypadki, kiedy po różnego rodzaju fuzjach, przejęciach i połączeniach takie praktyki były „oczywistą oczywistością”. Miejmy nadzieję, że tak nie będzie w tym przypadku, bo Polska ma bardzo duże znaczenie, zarówno dla Fiata jak i dla PSA. Fiat produkuje model 500 w Tychach, a w Bielsko-Białej produkuje swoje silniki. PSA produkuje zaś Opla w Gliwicach oraz silniki… również w Tychach. Trzymamy kciuki za nową siłę w motoryzacji!

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl