Przejdź do treści
Elektryfikacja pojazdów i jej kolejny zakręt?

Elektryfikacja pojazdów i jej kolejny zakręt?

W ostatnich latach świadomość ekologiczna krajów Europejskich zyskała na sile. Przełożyło się to również na wielkie zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Producenci samochodów postawili „wszystko na jedną kartę”. Dziś z początkiem 2024 roku możemy powiedzieć nieco zweryfikować, czy plan był słuszny.

Ostatnie dane rynkowe sugerują, że producenci samochodów elektrycznych borykają się z nowym wyzwaniem – znaczącym spadkiem popytu na te pojazdy. W prosty sposób można powiedzieć, że ten kto chciał kupić „elektryka”, to już to zrobił. Przeciwnicy tego typu nowinek będą tzw. „ruchem oporu”, którego przekonanie do słuszności idei będzie wielkim wyzwaniem dla producentów. Elektryfikacja Europy w zakładanym terminie jest już raczej niemożliwa do zrealizowania, czego zdają się nie zauważać włodarze Unii Europejskiej, ślepo wierząc w swoje górnolotne ideały.

Jeszcze niedawno elektryczne samochody były uznawane za przyszłość motoryzacji, a ich rosnąca popularność była związana zarówno z troską o środowisko, jak i z postępem technologicznym. Wprowadzanie wszelakich premii oraz rządowych form wsparcia skutecznie przyciągnęły klientów zaniepokojonych kosztami zakupu. Wraz z rozpoczęciem wojny za naszą wschodnią granicą i końcem ery „dofinansowań”, elektryki przestały być atrakcyjne dla wielu ludzi. Rosnąca inflacja, brak dostępu do taniego surowca i wreszcie indywidualne potrzeby poszczególnych Państw zdają się iść w sprzeczności z celami transformacji energetycznej. Co więcej, Chińska ekspansja na światowe rynki, spowodowała, że to Państwo środka stało się czołowym producentem aut elektrycznych. Problemem dla Europy zdaje się być również jakość tych samochodów… często zdecydowanie lepsza niż ta do której przywykliśmy na kontynencie?

Unia Europejska i nasi producenci zdają się robić dobrą minę do złej gry. Wystarczy tylko chwile poszukać informacji, by dowiedzieć się jak sytuacja wygląda za fasadą pustych frazesów o zielonej transformacji. Volkswagen w listopadzie wstrzymał produkcję modeli ID.4 i ID.5. Audi zatrzymało linie montażowe dla modeli Q4 E-Tron oraz Q4 E-Tron Sportback. W grudniu 2023 roku, stanęły zakłady wytwarzające Volkswagena ID.3. Kłopoty ma też Seat ze swoim „Hitem” – modelem Cupra Born. Tyle jeśli chodzi o naszego zachodniego giganta – Grupę Volkswagen. Niestety, Ford raportuje, że również traci na sprzedaży elektryków i głównie utrzymuje się ze sprzedaży aut z tradycyjnym napędem. W USA jest jeszcze lepiej bo rośnie sprzedaż Pick-Upów z dużą pojemnością tradycyjnych silników. Czyżby świat po prostu nie chciał zmian?

Ciemne chmury zawisły nad branżą. Producenci nie bardzo mają pomysł jak wycofać się z pięknych słów, które miały napędzić sprzedaż nowych technologii w zgodzie z „naturą”. Unia nabiera wody w usta, a konsumenci po prostu nie są gotowi na takie rozwiązania. W tym wpisie zupełnie pomijamy kwestie cen pojazdów, infrastruktury i innych problemów obcowania z tego typu samochodami. Wjazdy do stref czystego transportu i możliwość poruszania się buspasami, to ciekawe rozwiązania, ale to póki co za mało, by namówić „drugą falę” Klientów, na kolejny szturm salonów samochodowych.

Fakty, czyli w tym wypadku liczby, mówią same za siebie.

Wydaje się, że wina za brak powodzenia planu spadnie na producentów i Ci będą musieli dostosować swoje strategie rynkowe. Mimo że obecny trend spadkowy w popycie na elektryczne samochody może budzić obawy, może również stanowić bodziec dla producentów do intensyfikacji działań w celu dostosowania się do zmieniających się preferencji rynkowych. Bez wątpienia przyszłość motoryzacji elektrycznej jest zależna od zdolności branży do odpowiedzi na bieżące wyzwania i dostosowania swoich strategii do oczekiwań konsumentów.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl