Przejdź do treści
Czy w końcu doczekamy się zmian na SKP?

Czy w końcu doczekamy się zmian na SKP?

Projekt ustawy ma już blisko 3 lata. Kilka razy przekładana była jego data „premiery”. Czy teraz będzie inaczej? Zobaczymy, ale jedno jest pewne – zmiany na stacjach Kontroli Pojazdów nadchodzą. Niedawno miał miejsce istotny krok legislacyjny, który nieco przybliża wprowadzenie nowego prawa. 3 lutego dokument trafił do rąk Komisji Prawniczej, a stamtąd powędruje jeszcze do Rady Ministrów, by ostatecznie trafić pod obrady sejmu. Cały ten proces ma zakończyć się 1 września 2022 roku, kiedy to nowe prawo ma zacząć obowiązywać. Czy tym razem uda dotrzymać się terminu i o co właściwie chodzi w tych zmianach? O problem, który istnieje u nas od wielu lat. Problem badań technicznych.

Od pewnego czasu coś zaczęło się zmieniać. Na większości Stacji Kontroli Pojazdów przeglądy wydłużyły się, a diagności zaczęli poświęcać badaniu więcej czasu. Patologie w tej materii jednak pozostały, bo w Polsce średnio 1 na 42 samochody nie dostaje pozwolenia na dalszą jazdę. Dla porównania w Niemczech jest to 1 na … 6 samochodów. Ministerstwo Infrastruktury nie poddaje się i wciąż szuka sposobów na walkę z plagą niebezpiecznych samochodów, które wciąż dostają pozwolenie na dalszą jazdę po publicznych drogach.

Podwójna stawka dla spóźnialskich, to pierwszy krok do poprawy jakości aut poruszających się po Polskich drogach. Przyjęło się, że stan bezpieczeństwa, w dużej mierze zależy od stanu technicznego aut. W myśl za tym, już od 1 stycznia obowiązuje mandat wysokości 1 500 zł za brak aktualnego badania technicznego. MI chce dodatkowo, żeby badanie techniczne przeprowadzane dla spóźnialskich było 2x droższe od systemowej opłaty. Nowe przepisy mają też wydłużyć czas obowiązującego badania na rok od daty wbitej w dowodzie rejestracyjnym, a nie tak jak jest teraz – od daty badania technicznego. Jako właściciel Stacji Kontroli Pojazdów uważamy, że to bardzo dobre rozwiązanie. Ma to zapobiec kolejkom na SKP w myśl zasady, żeby wykonywać badanie na ostatnią chwilę, celem maksymalnego „wydłużenia” jego ważności.

Nowością w przepisach jest to, że można będzie odwoływać się od decyzji diagnosty. Oznacza to tyle, że właściciel kontrolowanego pojazdu, będzie mógł wystąpić do dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego z wnioskiem o reasumpcję badania technicznego. Wszystko to miałoby być możliwe w ciągu 2 dni od wizyty na SKP. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku (te mają być rozpatrywane w trybie ekspresowym), na stacji pojawi się pracownik TDT, który będzie kontrolował ponownie badany samochód i przy tym oceniał pracę diagnosty. W praktyce, choć wydaje się to dobrym przepisem, to będzie stwarzać napięcie w środowisku samych diagnostów i może mieć znaczący wpływ na ich decyzje.

Wreszcie ostatnia kwestia, która ma zostać wprowadzona, to zdjęcia pojazdu, które mają być archiwizowane do 5 lat wstecz. Podczas badania technicznego każdy pojazd będzie fotografowany w taki sposób, aby przedstawiał całą bryłę pojazdu z dwóch przekątnych. Od przodu i od tyłu. Fotografowany ma być również sam licznik, tj. drogomierz. Co ma na celu, taka operacja? Auta z rażącymi uchybieniami widocznymi „gołym okiem”, mają być od razu odprawiane „z kwitkiem”. Inną kwestią jest to, że nowa procedura ma być odpowiedzią, na zaoczne przeglądy okresowe, które w niektórych miejscach ciągle są praktykowane i wydawane bez obecności pojazdu na stanowisku diagnostycznym.

Wymienione wyżej zmiany, mają być sztandarem nowych przepisów i ich celem jest poprawa stanu technicznego aut zarejestrowanych w Polsce. Niewątpliwie patrząc na statystyki, kierunek zmian wydaje się być słuszny. Nic jednak nie wiemy o kosztach wprowadzenia takich zmian. Stawka urzędowa za wykonanie badania technicznego pozostaje niezmienna od wielu lat, a stacje diagnostyczne bezskutecznie proszą ustawodawcę o zmiany w opłatach. Póki co nic o tym nie wiadomo, jednak nowe przepisy wymuszą po raz kolejny wydłużenie pracy diagnosty i zakres jego obowiązków. W przypadku zlekceważenia apelu diagnostów, może pojawić się wielkie rozczarowanie w branży.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl