Przeskocz do treści
Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Niedawno pisaliśmy o Toyocie, która wykupiła kolejny pakiet akcji w Suzuki, a dosłownie kilka dni temu, japoński koncern potwierdził chęć zakupu kolejnych akcji, tym razem u innego rodzimego konkurent… w firmie Subaru. Transakcja ta ma kosztować Toyotę co najmniej 700 mln dolarów.

Zapewne część z naszych czytelników wie, że współpraca obu koncernów trwa już od 2005 roku, kiedy to Toyota stała się mniejszościowym udziałowcem Subaru wykupując ok. 10% jej akcji. Od tamtej pory obie firmy coraz bardziej zacieśniają swoją współpracę, a jednym z owoców tej kooperacji było wprowadzenie na rynek w 2012 roku bliźniaczego sportowego samochodu – Toyota GT86 oraz Subaru BRZ. Ciekawostką dla niektórych może być fakt, że w USA pojawił się też samochód o nazwie Subaru XV Crosstrek Plug-In Hybrid, którego sercem bym silnik Toyoty.

Na przestrzeni kolejnych lat współpracy Toyota nabyła kolejnych 7% akcji, a teraz potwierdziła się decyzja o zakupie kolejnych 3%. Toyota mając 20% akcji przypieczętowała fakt, że Subaru stało się spółką zależną od Toyoty. Subaru, analogicznie wykupi akcje Toyoty o wartości 80 mld jenów i zyska technologię hybrydową Toyoty, której wiedza na ten temat jest nie do przecenienia – Toyota jest jednym z pionierów w tej dziedzinie na rynku motoryzacyjnym.

Chęć wykupu akcji, pojawiła się wraz z zainteresowaniem Toyoty na wykorzystywanie napędu 4×4 opracowanego przez Subaru, w swoich hybrydowych i elektrycznych autach, które mają powstać na wspólnie opracowanej platformie o nazwie EBV. Obie marki mają w planach również stworzenie kolejnej generacji modelu GT86/BRZ oraz opracowanie nowych technologii, które miały być wdrażane w przyszłości w pojazdach autonomicznych obu marek. Całkiem odrębny temat to SUV segmentu C, który został już wcześniej ogłoszony przez obie marki. Auto podobnie jak GT86/BRZ ma być sprzedawane jako bliźniaczy SUV i ma wykorzystywać hybrydowe silniki Toyoty oraz sławetny już napęd 4×4 opracowany przez Subaru.

Toyota to wciąż największy producent samochodów na świecie, który tylko w 2018 roku sprzedał 10,6 mln aut. Subaru wyprodukowało w tym samym czasie milion. Mimo tak drastycznej różnicy między obiema firmami i zanotowanym przez Subaru 5% spadkiem sprzedaży, należy pamiętać, że to pierwszy tak zły wynik firmy od 7 lat. Analitycy przypuszczają, że Toyota będzie w przyszłości dążyć do przejęcia w całości swojego mniejszego rodaka. Warto też pamiętać, że taki krok już poczyniła z marką Daihatsu, którą wykupiła w całości prawie 4 lata temu. Toyota posiada też udziały w innych firmach, m.in. we wspomnianym we wstępie Suzuki oraz w Mazda Motor Corporation.

Zainteresować mogą Cię też

Fit For 55 – O co chodzi?

Fit For 55 – O co chodzi?

W Europie zatrzęsienie. Jest nowy plan na rozwój motoryzacji, ale i kość niezgody wobec członków całej Unii i pomysły rodem z filmów Sci-Fi. Komisja Europejska przyjęła 14 lipca pakiet propozycji mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dziś przyglądamy nieco bliżej tym pomysłom. 2035 rok to absolutny koniec dla aut spalinowych. Propozycja Komisji zakłada, że …

Czytaj więcej
Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

Wielkie zmiany w egzekwowaniu przepisów drogowych

„Dość pobłażania nieuczciwym kierowcom”, grzmiał ostatnio Mateusz Morawiecki, który wystąpił na mównicy podczas pikniku dotyczącego kampanii „Dobry Kierowca”. Czy były to puste słowa, będące kolejną kampanią rządową bez pokrycia? Niekoniecznie, ponieważ jak wyjaśnia premier, rząd ma gotowy projekt nowelizacji przepisów dotyczących zaostrzenia kar za wykroczenia i przestępstwa drogowe. „Przed nami wielkie zmiany w przepisach drogowych. …

Czytaj więcej
Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Kiedy będzie Cię stać na elektryka?

Pozostajemy w temacie elektryfikacji i przyszłości motoryzacji bo ten temat niesie za sobą największe zainteresowanie wśród całego sektora. Producenci wdrażają plany budowy nowej infrastruktury, pracują nad technologiami, które dadzą im przewagę nad konkurencją, a Unia Europejska coraz mocniej zaciska pasa w związku z pytaniem…jak najlepiej, pozbyć się z rynku aut z konwencjonalnym napędem. Temu wszystkiemu …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl