Przejdź do treści
Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Niedawno pisaliśmy o Toyocie, która wykupiła kolejny pakiet akcji w Suzuki, a dosłownie kilka dni temu, japoński koncern potwierdził chęć zakupu kolejnych akcji, tym razem u innego rodzimego konkurent… w firmie Subaru. Transakcja ta ma kosztować Toyotę co najmniej 700 mln dolarów.

Zapewne część z naszych czytelników wie, że współpraca obu koncernów trwa już od 2005 roku, kiedy to Toyota stała się mniejszościowym udziałowcem Subaru wykupując ok. 10% jej akcji. Od tamtej pory obie firmy coraz bardziej zacieśniają swoją współpracę, a jednym z owoców tej kooperacji było wprowadzenie na rynek w 2012 roku bliźniaczego sportowego samochodu – Toyota GT86 oraz Subaru BRZ. Ciekawostką dla niektórych może być fakt, że w USA pojawił się też samochód o nazwie Subaru XV Crosstrek Plug-In Hybrid, którego sercem bym silnik Toyoty.

Na przestrzeni kolejnych lat współpracy Toyota nabyła kolejnych 7% akcji, a teraz potwierdziła się decyzja o zakupie kolejnych 3%. Toyota mając 20% akcji przypieczętowała fakt, że Subaru stało się spółką zależną od Toyoty. Subaru, analogicznie wykupi akcje Toyoty o wartości 80 mld jenów i zyska technologię hybrydową Toyoty, której wiedza na ten temat jest nie do przecenienia – Toyota jest jednym z pionierów w tej dziedzinie na rynku motoryzacyjnym.

Chęć wykupu akcji, pojawiła się wraz z zainteresowaniem Toyoty na wykorzystywanie napędu 4×4 opracowanego przez Subaru, w swoich hybrydowych i elektrycznych autach, które mają powstać na wspólnie opracowanej platformie o nazwie EBV. Obie marki mają w planach również stworzenie kolejnej generacji modelu GT86/BRZ oraz opracowanie nowych technologii, które miały być wdrażane w przyszłości w pojazdach autonomicznych obu marek. Całkiem odrębny temat to SUV segmentu C, który został już wcześniej ogłoszony przez obie marki. Auto podobnie jak GT86/BRZ ma być sprzedawane jako bliźniaczy SUV i ma wykorzystywać hybrydowe silniki Toyoty oraz sławetny już napęd 4×4 opracowany przez Subaru.

Toyota to wciąż największy producent samochodów na świecie, który tylko w 2018 roku sprzedał 10,6 mln aut. Subaru wyprodukowało w tym samym czasie milion. Mimo tak drastycznej różnicy między obiema firmami i zanotowanym przez Subaru 5% spadkiem sprzedaży, należy pamiętać, że to pierwszy tak zły wynik firmy od 7 lat. Analitycy przypuszczają, że Toyota będzie w przyszłości dążyć do przejęcia w całości swojego mniejszego rodaka. Warto też pamiętać, że taki krok już poczyniła z marką Daihatsu, którą wykupiła w całości prawie 4 lata temu. Toyota posiada też udziały w innych firmach, m.in. we wspomnianym we wstępie Suzuki oraz w Mazda Motor Corporation.

Zainteresować mogą Cię też

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Bezpieczeństwo pieszych na drogach. Czy pomysł rządu działa?

Niebawem minie rok od wprowadzenia znowelizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Czy jeden ze sztandarowych pomysłów rządu dopiął swego i mamy w końcu zmiany, które pomogą pieszym czuć się bezpieczniej „na pasach”. Okazuje się, że nie wszystko poszło tak jak zakładał rząd PIS’u, ale po kolei. Rewolucyjna zmiana, zakładała przepis, że pieszy zamierzający …

Czytaj więcej
Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Koniec LPG w Polsce… z rosyjskich gazociągów!?

Zacznijmy od ekonomii wracając do kwestii paliw i inflacji, która dotyka nasz kraj. Polacy coraz bardziej odczuwają na własnej skórze wszelakiej maści drożyznę. Ceny na wszystkie produkty oraz usługi zdążyły już znacząco wzrosnąć w ostatnich miesiącach. Drożej jest w sklepach, ale również wszelkie ceny usług poszły w górę. Drożej jest też na stacjach paliw i …

Czytaj więcej
Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Sprzedaż opon w Polsce. Czy rośnie świadomość kierowców?

Dziś czas na wlanie trochę optymizmu w nasze zmotoryzowane serca. Ostatnio pisaliśmy o dość pesymistycznych sprawach, dlatego czas przerwać tę złą passę. Aby to uczynić, przenieśmy się na chwilę na rynek … oponiarski. Okazuje się, że świadomość Polskich kierowców na temat roli ogumienia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach wzrasta. Świadczyć o tym mają wyniki sprzedaży …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.30
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 biuro@fred.com.pl