Przejdź do treści
Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?

Niedawno pisaliśmy o Toyocie, która wykupiła kolejny pakiet akcji w Suzuki, a dosłownie kilka dni temu, japoński koncern potwierdził chęć zakupu kolejnych akcji, tym razem u innego rodzimego konkurent… w firmie Subaru. Transakcja ta ma kosztować Toyotę co najmniej 700 mln dolarów.

Zapewne część z naszych czytelników wie, że współpraca obu koncernów trwa już od 2005 roku, kiedy to Toyota stała się mniejszościowym udziałowcem Subaru wykupując ok. 10% jej akcji. Od tamtej pory obie firmy coraz bardziej zacieśniają swoją współpracę, a jednym z owoców tej kooperacji było wprowadzenie na rynek w 2012 roku bliźniaczego sportowego samochodu – Toyota GT86 oraz Subaru BRZ. Ciekawostką dla niektórych może być fakt, że w USA pojawił się też samochód o nazwie Subaru XV Crosstrek Plug-In Hybrid, którego sercem bym silnik Toyoty.

Na przestrzeni kolejnych lat współpracy Toyota nabyła kolejnych 7% akcji, a teraz potwierdziła się decyzja o zakupie kolejnych 3%. Toyota mając 20% akcji przypieczętowała fakt, że Subaru stało się spółką zależną od Toyoty. Subaru, analogicznie wykupi akcje Toyoty o wartości 80 mld jenów i zyska technologię hybrydową Toyoty, której wiedza na ten temat jest nie do przecenienia – Toyota jest jednym z pionierów w tej dziedzinie na rynku motoryzacyjnym.

Chęć wykupu akcji, pojawiła się wraz z zainteresowaniem Toyoty na wykorzystywanie napędu 4×4 opracowanego przez Subaru, w swoich hybrydowych i elektrycznych autach, które mają powstać na wspólnie opracowanej platformie o nazwie EBV. Obie marki mają w planach również stworzenie kolejnej generacji modelu GT86/BRZ oraz opracowanie nowych technologii, które miały być wdrażane w przyszłości w pojazdach autonomicznych obu marek. Całkiem odrębny temat to SUV segmentu C, który został już wcześniej ogłoszony przez obie marki. Auto podobnie jak GT86/BRZ ma być sprzedawane jako bliźniaczy SUV i ma wykorzystywać hybrydowe silniki Toyoty oraz sławetny już napęd 4×4 opracowany przez Subaru.

Toyota to wciąż największy producent samochodów na świecie, który tylko w 2018 roku sprzedał 10,6 mln aut. Subaru wyprodukowało w tym samym czasie milion. Mimo tak drastycznej różnicy między obiema firmami i zanotowanym przez Subaru 5% spadkiem sprzedaży, należy pamiętać, że to pierwszy tak zły wynik firmy od 7 lat. Analitycy przypuszczają, że Toyota będzie w przyszłości dążyć do przejęcia w całości swojego mniejszego rodaka. Warto też pamiętać, że taki krok już poczyniła z marką Daihatsu, którą wykupiła w całości prawie 4 lata temu. Toyota posiada też udziały w innych firmach, m.in. we wspomnianym we wstępie Suzuki oraz w Mazda Motor Corporation.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl