Czy Toyota dąży do przejęcia Subaru?
Niedawno pisaliśmy o Toyocie, która wykupiła kolejny pakiet akcji w Suzuki, a dosłownie kilka dni temu, japoński koncern potwierdził chęć zakupu kolejnych akcji, tym razem u innego rodzimego konkurent… w firmie Subaru. Transakcja ta ma kosztować Toyotę co najmniej 700 mln dolarów.
Zapewne część z naszych czytelników wie, że współpraca obu koncernów trwa już od 2005 roku, kiedy to Toyota stała się mniejszościowym udziałowcem Subaru wykupując ok. 10% jej akcji. Od tamtej pory obie firmy coraz bardziej zacieśniają swoją współpracę, a jednym z owoców tej kooperacji było wprowadzenie na rynek w 2012 roku bliźniaczego sportowego samochodu – Toyota GT86 oraz Subaru BRZ. Ciekawostką dla niektórych może być fakt, że w USA pojawił się też samochód o nazwie Subaru XV Crosstrek Plug-In Hybrid, którego sercem bym silnik Toyoty.
Na przestrzeni kolejnych lat współpracy Toyota nabyła kolejnych 7% akcji, a teraz potwierdziła się decyzja o zakupie kolejnych 3%. Toyota mając 20% akcji przypieczętowała fakt, że Subaru stało się spółką zależną od Toyoty. Subaru, analogicznie wykupi akcje Toyoty o wartości 80 mld jenów i zyska technologię hybrydową Toyoty, której wiedza na ten temat jest nie do przecenienia – Toyota jest jednym z pionierów w tej dziedzinie na rynku motoryzacyjnym.
Chęć wykupu akcji, pojawiła się wraz z zainteresowaniem Toyoty na wykorzystywanie napędu 4×4 opracowanego przez Subaru, w swoich hybrydowych i elektrycznych autach, które mają powstać na wspólnie opracowanej platformie o nazwie EBV. Obie marki mają w planach również stworzenie kolejnej generacji modelu GT86/BRZ oraz opracowanie nowych technologii, które miały być wdrażane w przyszłości w pojazdach autonomicznych obu marek. Całkiem odrębny temat to SUV segmentu C, który został już wcześniej ogłoszony przez obie marki. Auto podobnie jak GT86/BRZ ma być sprzedawane jako bliźniaczy SUV i ma wykorzystywać hybrydowe silniki Toyoty oraz sławetny już napęd 4×4 opracowany przez Subaru.
Toyota to wciąż największy producent samochodów na świecie, który tylko w 2018 roku sprzedał 10,6 mln aut. Subaru wyprodukowało w tym samym czasie milion. Mimo tak drastycznej różnicy między obiema firmami i zanotowanym przez Subaru 5% spadkiem sprzedaży, należy pamiętać, że to pierwszy tak zły wynik firmy od 7 lat. Analitycy przypuszczają, że Toyota będzie w przyszłości dążyć do przejęcia w całości swojego mniejszego rodaka. Warto też pamiętać, że taki krok już poczyniła z marką Daihatsu, którą wykupiła w całości prawie 4 lata temu. Toyota posiada też udziały w innych firmach, m.in. we wspomnianym we wstępie Suzuki oraz w Mazda Motor Corporation.