Przejdź do treści
Czy powinniśmy bać się Żandarmerii Wojskowej?

Czy powinniśmy bać się Żandarmerii Wojskowej?

Wychodzi na to, że już niebawem Polska Policja zyska „bratnią duszę” w sprawach kontroli sytuacji drogowej, a piraci drogowi kolejny organ, który może przyprawiać ich o szybsze bicie serca. Ruszył projekt zmian w ustawie, która ma dać Żandarmerii Wojskowej takie same uprawnienia w ramach kodeksu drogowego, jakie posiada aktualnie policja. Projekt tego rozporządzenia został już opublikowany w Rządowym Centrum Legislacyjnym.

W pierwszym momencie, projekt rzeczywiście wydaje się być straszny dla ludzi, którzy lubią przekraczać przepisy drogowe. Rzecz w tym, że głównym celem zmiany przepisów jest przede wszystkim ułatwienie działań Żandarmerii Wojskowej podczas przejazdów wojskowych konwojów. Dotychczas w takich sytuacjach policja musiała wspierać działania wojska w zakresie działań drogowych. Po zmianach, taka pomoc ze strony policji nie będzie już potrzebna. Pracownicy ŻW sami poradzą sobie ze sprawnym kontrolowaniem sytuacji na drodze.

Oczywiście konwoje wojskowe stanowią główny przedmiot zmian, ale jeśli projekt zostanie uchwalony – a jest na to spora szansa, to raczej nie będziemy polecać naszym czytelnikom „szarżowania” w pobliżu samochodów ŻW. Należy pamiętać, że wówczas będą oni mieli oni takie same prawa wykonawcze jak Policja. Jeśli przekroczymy przepisy, będziemy mogli dostać za to mandat. W uzasadnionych przypadkach żandarm będzie mógł kierowcy zabrać prawo jazdy lub dowód rejestracyjny pojazdu. Ponadto pracownicy wojskowi będą mogli sprawdzić nasze dokumenty, zbadać alkomatem, a także spisać przebieg naszego licznika w aucie. Skontrolują, również jego stan techniczny. Mamy tu na myśli sprawność hamulców, świateł czy też poziom zniszczenia opon. Podobnie jak policjanci, żołnierze ŻW będą mogli skontrolować emisję spalin czy wycieki płynów spod maski. Na wyposażeniu samochodów ŻW będą mogły znaleźć się mierniki prędkości, a służbowe samochody będą mogły stawać w miejscach niedozwolonych do parkowania. Wszystko to oczywiście w sytuacji w których nie będzie to utrudniać ruchu drogowego.

Niektórzy mogą się zastanawiać jak zachować się w stosunku do żandarmów, jeśli ci zatrzymają nas na kontrolę drogową. Tutaj ponownie nie ma wielkiego zaskoczenia. Ustawodawca przewiduje dokładnie takie same przepisy, jakie dotyczą nas w przypadku zatrzymania przez policję – wyłączenie silnika, pozostanie w samochodzie i trzymanie rąk na kierownicy i słuchanie poleceń funkcjonariusza ŻW to kluczowe instrukcje dla kierowców w przypadku zatrzymania.

Wszystko to faktycznie wygląda dość groźnie, ale ustawodawca utrzymuje zdanie, że nie przewiduje się, jakoby Żandarmeria Wojskowa miała na co dzień wspierać działania Policji w zakresie bezpieczeństwa na drodze. Pomoc w rozwiązywaniu problemów drogowych ze strony wojska ma być doraźna i okazjonalna. Dotyczyć ma np. długich weekendów, akcji społecznościowych czy też właśnie wspomnianych wyżej przejazdów wojskowych konwojów. W praktyce, dla kierowców niewiele to zmienia poza samym faktem kontroli przez służby drogowe. Taka zmiana mimo tego, że niektórym naszym starszym czytelnikom może kojarzyć się ze stanem Państwa przed 1989 rokiem, nie powinna wywoływać w nas niepotrzebnych emocji i stresów. Będziemy was informować o dalszych poczynaniach naszego rządu w tej sprawie.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl