Przejdź do treści
Czy powinniśmy bać się Żandarmerii Wojskowej?

Czy powinniśmy bać się Żandarmerii Wojskowej?

Wychodzi na to, że już niebawem Polska Policja zyska „bratnią duszę” w sprawach kontroli sytuacji drogowej, a piraci drogowi kolejny organ, który może przyprawiać ich o szybsze bicie serca. Ruszył projekt zmian w ustawie, która ma dać Żandarmerii Wojskowej takie same uprawnienia w ramach kodeksu drogowego, jakie posiada aktualnie policja. Projekt tego rozporządzenia został już opublikowany w Rządowym Centrum Legislacyjnym.

W pierwszym momencie, projekt rzeczywiście wydaje się być straszny dla ludzi, którzy lubią przekraczać przepisy drogowe. Rzecz w tym, że głównym celem zmiany przepisów jest przede wszystkim ułatwienie działań Żandarmerii Wojskowej podczas przejazdów wojskowych konwojów. Dotychczas w takich sytuacjach policja musiała wspierać działania wojska w zakresie działań drogowych. Po zmianach, taka pomoc ze strony policji nie będzie już potrzebna. Pracownicy ŻW sami poradzą sobie ze sprawnym kontrolowaniem sytuacji na drodze.

Oczywiście konwoje wojskowe stanowią główny przedmiot zmian, ale jeśli projekt zostanie uchwalony – a jest na to spora szansa, to raczej nie będziemy polecać naszym czytelnikom „szarżowania” w pobliżu samochodów ŻW. Należy pamiętać, że wówczas będą oni mieli oni takie same prawa wykonawcze jak Policja. Jeśli przekroczymy przepisy, będziemy mogli dostać za to mandat. W uzasadnionych przypadkach żandarm będzie mógł kierowcy zabrać prawo jazdy lub dowód rejestracyjny pojazdu. Ponadto pracownicy wojskowi będą mogli sprawdzić nasze dokumenty, zbadać alkomatem, a także spisać przebieg naszego licznika w aucie. Skontrolują, również jego stan techniczny. Mamy tu na myśli sprawność hamulców, świateł czy też poziom zniszczenia opon. Podobnie jak policjanci, żołnierze ŻW będą mogli skontrolować emisję spalin czy wycieki płynów spod maski. Na wyposażeniu samochodów ŻW będą mogły znaleźć się mierniki prędkości, a służbowe samochody będą mogły stawać w miejscach niedozwolonych do parkowania. Wszystko to oczywiście w sytuacji w których nie będzie to utrudniać ruchu drogowego.

Niektórzy mogą się zastanawiać jak zachować się w stosunku do żandarmów, jeśli ci zatrzymają nas na kontrolę drogową. Tutaj ponownie nie ma wielkiego zaskoczenia. Ustawodawca przewiduje dokładnie takie same przepisy, jakie dotyczą nas w przypadku zatrzymania przez policję – wyłączenie silnika, pozostanie w samochodzie i trzymanie rąk na kierownicy i słuchanie poleceń funkcjonariusza ŻW to kluczowe instrukcje dla kierowców w przypadku zatrzymania.

Wszystko to faktycznie wygląda dość groźnie, ale ustawodawca utrzymuje zdanie, że nie przewiduje się, jakoby Żandarmeria Wojskowa miała na co dzień wspierać działania Policji w zakresie bezpieczeństwa na drodze. Pomoc w rozwiązywaniu problemów drogowych ze strony wojska ma być doraźna i okazjonalna. Dotyczyć ma np. długich weekendów, akcji społecznościowych czy też właśnie wspomnianych wyżej przejazdów wojskowych konwojów. W praktyce, dla kierowców niewiele to zmienia poza samym faktem kontroli przez służby drogowe. Taka zmiana mimo tego, że niektórym naszym starszym czytelnikom może kojarzyć się ze stanem Państwa przed 1989 rokiem, nie powinna wywoływać w nas niepotrzebnych emocji i stresów. Będziemy was informować o dalszych poczynaniach naszego rządu w tej sprawie.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl