Przejdź do treści
Czarne skrzynki obowiązkowe w nowych autach!

Czarne skrzynki obowiązkowe w nowych autach!

Długi czas temu pisaliśmy dla was o tym, że Unia Europejska planuje przenieść system EDR (Event Data Recorder) z lotnictwa do motoryzacji. Dziś po kilku latach od publikacji wpisu na łamach naszego bloga, możemy jasno stwierdzić – od 6 lipca każdy nowy samochód rejestrowany po raz pierwszy w Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w ten układ.

Co to jest EDR? Mówiąc potocznie jest to odpowiednik lotniczej czarnej skrzynki, który znacząco ułatwi dochodzenia związane z wypadkami drogowymi. Jego praca będzie polegała na rejestracji kilku kluczowych parametrów samochodu w czasie rzeczywistym. Tyle w wielkim skrócie.

Jak w praktyce wygląda kwestia działania „czarnych skrzynek” w samochodach? Zasadniczo, zacząć należy od faktu, że czarne skrzynki w samochodach nie będą urządzeniami koloru czarnego bo nie będą one stanowić dodatkowego sprzętu, który można w łatwy sposób usunąć. Funkcję czarnej skrzynki pełnić mają sterowniki urządzeń pirotechnicznych lub centralna jednostka sterująca, a dane zbierać mają liczne czujniki rozmieszczone w pojeździe. Co ciekawe, EDR działa w większość nowych pojazdów sprzedawanych w UE już od paru lat. Od lipca obecność rejestratorów zdarzeń będzie po prostu obowiązkowa, co zwiększy możliwości śledcze w rekonstrukcji wypadków.

Podstawową funkcją systemu jest rejestrowanie danych dotyczących kolizji, takich jak moment aktywacji pasów bezpieczeństwa, liczba pasażerów, zmiany prędkości, prędkość samochodu przed zderzeniem, opóźnienie w kierunku wzdłużnym i bocznym, stan pedałów przyspieszenia i hamulca, kąt nachylenia kierownicy, stan ABS i ESP oraz obroty silnika. W razie wypadku system zapisze dane na pięć sekund przed i po zdarzeniu. Istotny jest fakt, że system EDR zbiera informacje na bieżąco, ale są one nadpisywane w określonej pętli czasowej. Oznacza to, że nie możliwym jest odczytanie historycznych parametrów jazdy, w sytuacji kiedy nie doszło do żadnego wypadku co w konsekwencji nie zapisało stanu wyżej wymienionych parametrów pojazdu. Warto zaznaczyć, że w danych pojazdu na trwałe uwieczni się zapis historycznych kolizji, co ułatwi przyszłościową weryfikację bezwypadkowości danego egzemplarza.  Danych nie będzie można skasować przez cały cykl życia pojazdu.

Dostęp do danych z rejestratora będzie bardzo ograniczony. Nawet autoryzowane sieci dealerów nie będą miały uprawień do odczytu danych z „czarnej skrzynki”. Te sposobność będą miały jedynie określone organy ścigania i biegli sądowi. Jak nie trudno się domyślić, dane z systemu będą wykorzystywane przez prokuraturę, policję i ubezpieczycieli, zwłaszcza w przypadkach podejrzeń oszustw ubezpieczeniowych i w razie wypadków. Wiadomo, że polskie organy ścigania już korzystają z odczytów rejestratora, jednak póki co, głównie w przypadkach śmiertelnych wypadków. Tylko gdy wina sprawcy wydaje się nieoczywista.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl