Przejdź do treści
Co dalej z komisami samochodowymi?

Co dalej z komisami samochodowymi?

foto: Car photo created by jcomp – www.freepik.com

Dziś piszemy o przedziwnym pomyśle naszego rządu. Pytanie przewodnie brzmi… „czy skończą się dla nas czasy sprowadzania aut z zagranicy”? Od razu spieszymy z wyjaśnieniem. Nie chodzi tu o cofanie liczników, nieuczciwe praktyki sprzedających i tego typu zagadnienia. Tym razem rząd chce uderzyć od drugiej strony. Chodzi o podatek akcyzowy, czyli daninę, której nie da się uniknąć i która nie pozwala na żadne nadużycia. Co takiego wydarzyło się w ostatnich dniach, że straszymy takimi rewelacjami?

Należy zacząć od tego, że rząd „Rozważa powrót do regulacji, która była opracowywana w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane” – nakreśliła minister rozwoju Jadwiga Emilewicz cytowana przez Polską Agencję Prasową. W jednym z kolejnych stwierdzeń powiedziała ona również, że ”Chcielibyśmy stosunkowo szybko opracować regulację akcyzową, która sprawi, że samochodów używanych po prostu nie będzie się opłacało do Polski sprowadzać”. Całość niewątpliwie zdaje się być powrotem do pomysłu z 2008 roku, kiedy to pomysły rządu zakładały, że w przypadku samochodów z silnikami o pojemności do 2-litrów, akcyza miała wynieść 3320zł, zaś dla aut powyżej 2-obecnie litrów, koszt podatku miał opiewać na kwotę … 20 700zł ! Oczywiście skutkiem takiego obrotu spraw, byłaby absoultna kapitulacja branży sprzedawców sprowadzanych aut z zagranicy.

Póki co nie wiemy, czy rząd chce powrotu do tamtych stawek, ale możemy przypuszczać w jakich kategoriach myśli. W 2008 roku ostatecznie zaniechano projektu, ze względu na ogólny sprzeciw opinii publicznej i branży komisowej. Mamy jednak nieodparte wrażenie, że od pewnego już czasu pętla wokół komisów ostro się zaciska. Regulacje w sprawie kręcenia liczników, są ostatnim pomysłem na nieuczciwość sprzedawców, którzy w zasadzie w większości z tego żyją, że potrafią w dobry sposób oszukać kupujących. Nie chcemy tutaj generalizować, ale statystyki procederu oszustw w branży komisowej, mówią same za siebie – o czym nie jednokrotnie wspominaliśmy.

Obecnie podatek akcyzowy trzeba płacić od każdego pojazdu, niezależnie czy jest on nowy czy używany. Dotyczy on aut po raz pierwszy rejestrowanych w kraju. W przypadku aut z silnikami poniżej 2 litrów, podatek ten wynosi 3,1 % wartości auta, zaś w przypadku aut z silnikami powyżej pojemności 2 litrów, wzrasta on do 18,6%. Co ciekawe, Hybrydy typu Plug-In mają te stawki obniżone o 50%, a typowe „elektryki” są całkowicie zwolnione z podatku.

Oczywiście w pomyśle rządu jest głębszy sens. Chodzi o napędzenie rynku krajowego i sprzedaży nowych samochodów, niemniej jednak wciąż jesteśmy krajem, w którym zakup samochodu stanowi poważne obciążenie dla domowego budżetu. Co ciekawe, na konferencji, na której minister Emilewicz przekazała te mrożące krew w żyłach słowa, głos zabrał również Michał Kurtyka – minister Klimatu. Stwierdził on, że samochody elektryczne choć są droższe w zakupie, to później ich utrzymanie jest zdecydowanie tańsze, zaznaczając przy tym, że w okolicach roku 2022-2023 ma nastąpić przełamanie kosztowe. Ma ono spowodować, że auta spalinowe przestaną być tańsze niż elektryki. Pytanie nasuwa się samo… czy te dwie kwestie o których dziś piszemy, mają ze sobą coś wspólnego… odpowiedźcie sobie na to pytanie sami.

Zainteresować mogą Cię też

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Niebezpieczeństwo na drodze! Winni są starzy czy młodzi?

Wypadki drogowe w każdym kraju stanowią poważny problem społeczny. W Polsce dane statystyczne wskazują jedną grupę szczególnie narażoną na to ryzyko – młodych kierowców. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Komendy Głównej Policji, młodzi kierowcy między 18 a 24 rokiem życia są odpowiedzialni za największą część wypadków drogowych. W zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków na …

Czytaj więcej
Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Najpopularniejsze auto 2023 roku? Spore zaskoczenie…

Nasze obserwacje rynku motoryzacyjnego opisywane we wcześniejszych wpisach dowodzą, że mimo usilnych prób ze strony Unii Europejskiej rynek aut elektrycznych nie chce rosnąć tak, jak założyli to sobie włodarze starego kontynentu. Tymczasem spływają do nas coroczne dane zebrane przez JATO Dynamics, które pokazują jaki samochód był najczęściej kupowany w roku 2023 przez konsumentów i … …

Czytaj więcej
Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych

Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl