Przejdź do treści
Co dalej z komisami samochodowymi?

Co dalej z komisami samochodowymi?

foto: Car photo created by jcomp – www.freepik.com

Dziś piszemy o przedziwnym pomyśle naszego rządu. Pytanie przewodnie brzmi… „czy skończą się dla nas czasy sprowadzania aut z zagranicy”? Od razu spieszymy z wyjaśnieniem. Nie chodzi tu o cofanie liczników, nieuczciwe praktyki sprzedających i tego typu zagadnienia. Tym razem rząd chce uderzyć od drugiej strony. Chodzi o podatek akcyzowy, czyli daninę, której nie da się uniknąć i która nie pozwala na żadne nadużycia. Co takiego wydarzyło się w ostatnich dniach, że straszymy takimi rewelacjami?

Należy zacząć od tego, że rząd „Rozważa powrót do regulacji, która była opracowywana w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane” – nakreśliła minister rozwoju Jadwiga Emilewicz cytowana przez Polską Agencję Prasową. W jednym z kolejnych stwierdzeń powiedziała ona również, że ”Chcielibyśmy stosunkowo szybko opracować regulację akcyzową, która sprawi, że samochodów używanych po prostu nie będzie się opłacało do Polski sprowadzać”. Całość niewątpliwie zdaje się być powrotem do pomysłu z 2008 roku, kiedy to pomysły rządu zakładały, że w przypadku samochodów z silnikami o pojemności do 2-litrów, akcyza miała wynieść 3320zł, zaś dla aut powyżej 2-obecnie litrów, koszt podatku miał opiewać na kwotę … 20 700zł ! Oczywiście skutkiem takiego obrotu spraw, byłaby absoultna kapitulacja branży sprzedawców sprowadzanych aut z zagranicy.

Póki co nie wiemy, czy rząd chce powrotu do tamtych stawek, ale możemy przypuszczać w jakich kategoriach myśli. W 2008 roku ostatecznie zaniechano projektu, ze względu na ogólny sprzeciw opinii publicznej i branży komisowej. Mamy jednak nieodparte wrażenie, że od pewnego już czasu pętla wokół komisów ostro się zaciska. Regulacje w sprawie kręcenia liczników, są ostatnim pomysłem na nieuczciwość sprzedawców, którzy w zasadzie w większości z tego żyją, że potrafią w dobry sposób oszukać kupujących. Nie chcemy tutaj generalizować, ale statystyki procederu oszustw w branży komisowej, mówią same za siebie – o czym nie jednokrotnie wspominaliśmy.

Obecnie podatek akcyzowy trzeba płacić od każdego pojazdu, niezależnie czy jest on nowy czy używany. Dotyczy on aut po raz pierwszy rejestrowanych w kraju. W przypadku aut z silnikami poniżej 2 litrów, podatek ten wynosi 3,1 % wartości auta, zaś w przypadku aut z silnikami powyżej pojemności 2 litrów, wzrasta on do 18,6%. Co ciekawe, Hybrydy typu Plug-In mają te stawki obniżone o 50%, a typowe „elektryki” są całkowicie zwolnione z podatku.

Oczywiście w pomyśle rządu jest głębszy sens. Chodzi o napędzenie rynku krajowego i sprzedaży nowych samochodów, niemniej jednak wciąż jesteśmy krajem, w którym zakup samochodu stanowi poważne obciążenie dla domowego budżetu. Co ciekawe, na konferencji, na której minister Emilewicz przekazała te mrożące krew w żyłach słowa, głos zabrał również Michał Kurtyka – minister Klimatu. Stwierdził on, że samochody elektryczne choć są droższe w zakupie, to później ich utrzymanie jest zdecydowanie tańsze, zaznaczając przy tym, że w okolicach roku 2022-2023 ma nastąpić przełamanie kosztowe. Ma ono spowodować, że auta spalinowe przestaną być tańsze niż elektryki. Pytanie nasuwa się samo… czy te dwie kwestie o których dziś piszemy, mają ze sobą coś wspólnego… odpowiedźcie sobie na to pytanie sami.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl