Przejdź do treści
Będzie mniej starych samochodów w Polsce!

Będzie mniej starych samochodów w Polsce!

Tytuł wpisu może wydawać się mylący. Bynajmniej nie chodzi tu o ubywających miłośników „klasyki” motoryzacji. Istotą jest to, że Polskim statystykom potrzebny jest pewien „reset”. Przeciętny wiek samochodu zgłaszanego w Polsce do ubezpieczenia wynosi obecnie 14,7 lat, co oznacza wzrost o rok w porównaniu ze statystyką sprzed czterech lat! Jeszcze gorzej ma się sprawa w przypadku najbardziej popularnych modeli samochodów. Średni wiek takich aut wynosi nawet 18 lat! O co chodzi w całym tym zajściu i dlaczego Polacy jeżdżą tak starymi autami?

Problem zgłaszania do rejestracji starych-nowych samochodów narasta, co jest niepokojącym trendem, ale niesprawiedliwym byłoby napisać, że na średni wiek aut w Polsce nie mają wpływu tzw. „samochody duchy” lub inaczej „samochody widmo”. Niedawno zaczął się proces usuwania z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) samochodów, które od dekady nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC. Co ciekawe, dzięki tej akcji szacuje się, że liczba pojazdów w bazie może zmniejszyć się nawet o 7 milionów! Zdecydowanie wpłynie to na bardziej rzeczywisty obraz samochodów poruszających się po polskich drogach. Być może wówczas okażę się, że wcale „nie diabeł taki straszny, jak go malują” i Polski park samochodowy odmłodnieje.

Według analityków Instytutu Samar, po wprowadzeniu zmian w rejestrze CEPiK liczba samochodów na 1000 mieszkańców Polski spadnie z 703 do 517! Tym samym Polska porzuci fotel lidera stawki na rzecz średniej unijnej. Po eliminacji samochodów widmo, średni wiek „polskich” samochodów powinien zmniejszyć się z obecnych 21,54 lat do 16,12 lat. Analizy portalu rankomat.pl pokazują, że od 2015 roku średni wiek samochodów osobowych zgłaszanych do ubezpieczenia systematycznie rośnie i obecnie jest większy o 40 miesięcy od stanu sprzed 9 lat. Jeszcze ciekawszym w zestawieniu okazuje się być wiek pojazdów w zależności od marki. Na przykładzie dziesięciu najpopularniejszych marek zauważono, że Toyoty i Skody są najmłodsze, ze średnim wiekiem poniżej 13 lat. Z kolei średni wiek Volkswagenów przekracza 17 lat. Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli, Skoda Octavia jest najmłodsza ze średnim wiekiem 13,4 lat, podczas gdy Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 mają średnio prawie 18 lat.

Polska posiada jedną z najstarszych flot samochodowych w Unii Europejskiej. Cena ubezpieczenia OC zależy od wielu czynników, a wiek samochodu jest jednym z nich. Teoretycznie im starszy pojazd, tym większe ryzyko awarii i wypadków. Wciąż jednak 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód, w zależności od wieku właściciela, historii szkodowej, statystyk wypadkowych w danym regionie i danych technicznych pojazdu. Ciekawe jak zmieni się rynek na wieść o coraz głośniejszych w Polsce strefach czystego transportu.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl