Będzie mniej starych samochodów w Polsce!
Tytuł wpisu może wydawać się mylący. Bynajmniej nie chodzi tu o ubywających miłośników „klasyki” motoryzacji. Istotą jest to, że Polskim statystykom potrzebny jest pewien „reset”. Przeciętny wiek samochodu zgłaszanego w Polsce do ubezpieczenia wynosi obecnie 14,7 lat, co oznacza wzrost o rok w porównaniu ze statystyką sprzed czterech lat! Jeszcze gorzej ma się sprawa w przypadku najbardziej popularnych modeli samochodów. Średni wiek takich aut wynosi nawet 18 lat! O co chodzi w całym tym zajściu i dlaczego Polacy jeżdżą tak starymi autami?
Problem zgłaszania do rejestracji starych-nowych samochodów narasta, co jest niepokojącym trendem, ale niesprawiedliwym byłoby napisać, że na średni wiek aut w Polsce nie mają wpływu tzw. „samochody duchy” lub inaczej „samochody widmo”. Niedawno zaczął się proces usuwania z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) samochodów, które od dekady nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC. Co ciekawe, dzięki tej akcji szacuje się, że liczba pojazdów w bazie może zmniejszyć się nawet o 7 milionów! Zdecydowanie wpłynie to na bardziej rzeczywisty obraz samochodów poruszających się po polskich drogach. Być może wówczas okażę się, że wcale „nie diabeł taki straszny, jak go malują” i Polski park samochodowy odmłodnieje.
Według analityków Instytutu Samar, po wprowadzeniu zmian w rejestrze CEPiK liczba samochodów na 1000 mieszkańców Polski spadnie z 703 do 517! Tym samym Polska porzuci fotel lidera stawki na rzecz średniej unijnej. Po eliminacji samochodów widmo, średni wiek „polskich” samochodów powinien zmniejszyć się z obecnych 21,54 lat do 16,12 lat. Analizy portalu rankomat.pl pokazują, że od 2015 roku średni wiek samochodów osobowych zgłaszanych do ubezpieczenia systematycznie rośnie i obecnie jest większy o 40 miesięcy od stanu sprzed 9 lat. Jeszcze ciekawszym w zestawieniu okazuje się być wiek pojazdów w zależności od marki. Na przykładzie dziesięciu najpopularniejszych marek zauważono, że Toyoty i Skody są najmłodsze, ze średnim wiekiem poniżej 13 lat. Z kolei średni wiek Volkswagenów przekracza 17 lat. Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli, Skoda Octavia jest najmłodsza ze średnim wiekiem 13,4 lat, podczas gdy Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 mają średnio prawie 18 lat.
Polska posiada jedną z najstarszych flot samochodowych w Unii Europejskiej. Cena ubezpieczenia OC zależy od wielu czynników, a wiek samochodu jest jednym z nich. Teoretycznie im starszy pojazd, tym większe ryzyko awarii i wypadków. Wciąż jednak 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód, w zależności od wieku właściciela, historii szkodowej, statystyk wypadkowych w danym regionie i danych technicznych pojazdu. Ciekawe jak zmieni się rynek na wieść o coraz głośniejszych w Polsce strefach czystego transportu.