Przejdź do treści
To już oficjalne. Powstał 4ty co do wielkości koncern motoryzacyjny – Stellantis.

To już oficjalne. Powstał 4ty co do wielkości koncern motoryzacyjny – Stellantis.

Po raz pierwszy koncern FCA i Groupe PSA podjął temat fuzji w kwietniu 2019 roku. Miały to być podwaliny FCA pod plany potencjalnej kooperacji na polu rozwoju samochodów elektrycznych. W międzyczasie w czerwcu 2019 roku FCA prowadziło jeszcze rozmowy w sprawie z francusko-japońskim Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe. Te jednak spełzły na niczym z powodu wycofania się z rozmów grupy FCA. Dwa miesiące po tym zdarzeniu, FCA już na poważnie powróciło do planów stworzenia wspólnego koncernu razem z grupą PSA. 31 października 2019 roku obie firmy oficjalnie potwierdziły, że zawarły wstępne porozumienie w sprawie fuzji. Łączna wartość nowego koncernu została oszacowana na 50 miliardów dolarów, stając się 4 co do wielkości koncernem samochodowym.

16 lipca 2020 roku ogłoszona została oficjalna nazwa – Stellantis, która odnosi się do łacińskiego słowa Stello, czyli rozjaśniać gwiazdami. Co ciekawe we wrześniu 2020 roku, Groupe PSA odkupiło swoje akcje od chińskiego koncernu Dongfeng Motor, stając są podmiotem z całkowicie francuskim kapitałem.

To tyle jeśli chodzi o skróconą historię powstania koncernu. Dlaczego piszemy o tym właśnie teraz? 16 stycznia tego roku, grupy FCA i PSA dokonały ostatecznego zatwierdzenia fuzji poprzez wyrażenie zgody większości akcjonariuszy. W ten sposób doczekaliśmy się wejścia w ostatni etap finalizacji procesu trwającego przeszło 15 miesięcy. Uroczystość wejścia spółki Stellantis N.V. na giełdy w Nowym Jorku, Paryżu i Mediolanie były transmitowane online. Carlos Tavares jako dyrektor wykonawczy koncernu zamierza wkrótce ogłosić plan, jak zaoszczędzić ponad 5 miliardów euro, przy jednoczesnym niezamykaniu swoich fabryk. Oczekuje się, że Tavares zaprezentuje m.in. nową strategię podboju rynku chińskiego oraz plan powrotu marki Peugeot na rynek amerykański. Za działania na tym rynku odpowiedzialny ma być Mike Manley – dotychczasowy dyrektor generalny FCA.

Podczas jednego z etapu rozmów, oba jeszcze wtedy niezależne koncerny deklarowały chęć zatrzymania każdej ze swoich marek, we wspólnym portfolio – ta robi piorunujące wrażenie. W sumie pod płaszczem koncernu Stellantis znalazło się teraz 14 marek. Zdaniem analityków ciężko będzie utrzymać je wszystkie na rynku. Sprawa dotyczy, wielu marek ze swoją długą i ciekawą historią. Mowa tu o Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall. Niestety wydaje się, że podczas procesu szukania oszczędności, uśmiercenie przynajmniej kilku z nich wydaje się absolutną koniecznością.

Jaki wpływ na polski rynek może mieć powstanie koncernu Stellantis? Polska, w całej tej sytuacji zdaje się być bardzo znaczącym graczem? W naszym kraju znajdują się aż trzy zakłady produkcyjne świadczące usługi dla każdej z grup z osobna. W Tychach znajduje się fabryka Fiata i Opla – będącego spuścizną po dawnym zakładzie General Motors. W Gliwicach znajduje się potężny zakład produkcji Opla, który również od jakiegoś czasu należy do Groupe PSA. Według słów włodarzy nowego koncernu – wszystkie fabryki mają zagwarantowane funkcjonowanie w nadchodzących latach. To dobra wiadomość i trzymamy kciuki, żeby ta decyzja pozostała niezmienna. Nowemu koncernowi życzymy zaś wielu ciekawych modeli i samych sukcesów. Na to z pewnością stać inżynierów ze Stellantis.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl