Przejdź do treści
Strefy czystego transportu w Trójmieście?

Strefy czystego transportu w Trójmieście?

Ekologia jest wciąż modnym i lansowanym tematem na salonach. Z jednej strony to słuszne, bo od czasu rewolucji paliwowej nasza planeta jest coraz bardziej zanieczyszczona… z kolei inna kwestią jest to, że i w tym przypadku są firmy, które kontroluje się gorzej i lepiej, a tam gdzie chodzi o o wielkie układy, pojawia się polityka. Mamy równych i „równiejszych”, ale to nie miejsce na rozważania o gospodarce, a o ewentualny jej wpływ na motoryzację. W temacie ekologii motoryzacja stanowi jednak dość znaczący sektor wpływający na nią bezpośrednio. Klimat się ociepla i z tym już chyba nikt nie dyskutuje. Działania ekologów naciskają na rządy Państw by coś robiły w tym temacie. Eko-szaleństwo dotarło oczywiście również do Polski, a wraz z nim projekt stref czystego transportu, które mają być obowiązkowe i mają dotyczyć każdej gminy powyżej 100 tysięcy mieszkańców… czyli do programu załapałoby się całe trójmiasto.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma pomysł żeby po zielonych strefach mogły poruszać się wyłącznie pojazdy elektryczne, niskoemisyjne oraz… te z instalacją LPG. Choć te ostatnie mogą budzić mieszane uczucia wśród pokrzywdzonych kierowców, to jednak należy w tym miejscu wspomnieć, że samochody zasilane LPG emitują do 20% mniej dwutlenku węgla i 90% mniej cząsteczek stałych w porównaniu do aut bez instalacji gazowej. Oprócz tego emitują zdecydowanie mniej cząstek stałych i tlenków azotu. To chyba wystarczająca rekomendacja by zrozumieć ten fenomen. Argument Ministerstwa Klimatu i Środowiska wydaje się więc bardzo słuszny i szczególnie optymistyczny dla ogromnej rzeszy polskich kierowców, którzy korzystają z dobrodziejstw instalacji gazowych w swoich samochodach. Tych na naszych drogach nie brakuje, ponieważ Polska znajduje się szczycie europejskich Państw, które pokochały LPG.

Przygotowywany projekt zakłada, ze każda z 37 gmin w Polsce, która „łapie” się do głównego wyznacznika (liczba mieszkańców powyżej 100tyś) będzie miała obowiązek, stworzenia tzn. zielonych stref w centrach dużych miast. Jak wspominamy na początku tego newsa – po tych strefach mogłyby poruszać się tylko pojazdy niskoemisyjne. Oczywiście głównym celem wprowadzenia takich stref jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w dużych aglomeracjach miejskich. Ministerstwo zakłada jednak pewne odstępstwa od normy, które oczywiście dotyczyć mają mieszkańców owych stref. Ci, nie rzadko korzystają tradycyjnych aut spalinowych – niekoniecznie zasilanych LPG. W tych kwestiach resort nie odniósł się konkretnie do tematu, ale zapowiada, że planuje dać radom gmin i miast sporą dowolność przy nadawaniu uprawnień mieszkańcom zielonych stref. Sprawa jest rozwojowa i będziemy was informować o zmianach w tej materii, aczkolwiek sądzimy że projekt jest w zasadzie pewny – wzorem innych wielkich aglomeracji Unii Europejskiej gdzie już dziś powstają strefy wolne od aut spalinowych.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl