Przejdź do treści
Honda z licencją na jazdę autonomiczną

Honda z licencją na jazdę autonomiczną

Po raz kolejny musimy to stwierdzić. Świat zmienia się na naszych oczach. Postęp technologiczny zaczyna wyznaczać nowe standardy życia. Najszybszy rozwój dokonuje się najczęściej albo za oceanem, albo głęboko na wschód naszego globu. Nie inaczej jest i przy okazji naszej kolejnej rewelacji. W kraju kwitnącej wiśni jako pierwsza na świecie Honda, otrzymała właśnie licencję na wprowadzenie do swoich pojazdów trybu autonomicznej jazdy na poziomie 3. Samochody wyposażone w ten poziom AI mogą poruszać się bez ingerencji kierowcy, ale…

Po kolei. Japonia o zawsze uważana jest na świecie za Państwo potężnego rozwoju technologicznego i jak widać, nie inaczej jest w tym przypadku. Co chwila słyszymy o pojazdach, które poruszają się same po ulicach, ale w rzeczywistości to tylko programy badawcze różnych Państw, które zresztą prowadzone są tylko na niewielkich obszarach minimalizujących ryzyko nieszczęścia. Takie projekty często wdrażają na swoich drogach kraje takie jak USA, Niemcy, Francja, Holandia czy Singapur. Żaden z tych krajów nie myśli jednak narazie o kroku, który właśnie podjęła Japonia. Przyznając homologację dla autonomicznej jazdy po drogach publicznych dla użtkowników cywilnych, otwiera nowy rozdział nie tylko w motoryzacji, ale i w rozwoju technologii światowej.

Pierwszy samochód, który będzie korzystał z tego dobrodziejstwa, to dobrze nam znana limuzyna – Honda Legend. Pierwsze modele mają trafić do klientów na początku przyszłego roku. Jednym z wyróżników między tym wyjątkowym modelem a autami, które nie posiadają trybu autonomicznego, będzie specjalna naklejka na tył samochodu w widocznym miejscu. Drugim istotnym lecz niewidocznym elementem, różnicującym ten model od pozostałych będzie czarna skrzynka – czyli rejestrator czasu jazdy, ostrzeżeń o przejęciu kontroli przez kierowcę lub jego braku. Zapisane dane będą przechowywane przez system przez pół roku lub 2500 tyś.km. Oczywiście samo wyposażenie auta też ulegnie modyfikacji, gdyż system obsługi jazdy autonomicznej, będzie obsługiwało kilkanaście czujników radarowych, specjalny zestaw kamer oraz laserowy skander LIDAR – ale to oczywiście „oczywista oczywistość”.

Najważniejszym faktem w całym tym newsie jest to, czym w zasadzie jest poziom 3 trybu autonomicznego i jak ma on wyglądać na drogach Japonii. W praktyce poziom ten oznacza możliwość oddania pełnej kontroli automatyce auta. W praktyce pozwala to zdjąć nogę z gazu i ręce z kierownicy, a auto samo może doprowadzić nas do wyznaczonego celu. Jedyne czego oczekuje się od kierowcy to baczne przyglądanie się sytuacji na drodze i ewentualne przejęcie sterów w razie niebezpieczeństwa lub w chwili wszczęcia alarmu przez elektronikę. Okazuje się, że takie sytuacje są dopuszczalne, ponieważ poziom 3 trybu autonomicznego zakłada odmowę posłuszeństwa systemu w przypadku gdy brakuje oznakowania poziomego jezdni lub warunki pogodowe stają się bardzo nieprzyjazne dla algorytmów pojazdu. Japońskie prawo pozwala, żeby przy wykorzystaniu trybu autonoicznego na poziomie 3, samochody poruszały się po drogach publicznych z prędkością do 50km/h. Bezproblemowym stanie się więc używanie systemu w aglomeracji miejskiej, sprzyjającej takim przepisom.

Jak widać główne dogmaty rozwoju technologii – czyli rozwój sztucznej inteligencji, zaczynają mocno ingerować w świat motoryzacji. Tryb jazdy autonomicznej od lat budzi wiele kontrowersji wśród opinii publicznej. Wydaje się jednak że wraz z rozwojem infrastruktury przy coraz lepszej jakości dróg oraz ich oznakowań, już za kilka lat może dojść do sytuacji, w której tryb autonomicznej jazdy będzie rzeczą normalną, która nikogo nie będzie już dziwić.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl