Przejdź do treści
Yellow Box nie dla Polski

Yellow Box nie dla Polski

Jakiś czas temu pisaliśmy wam o Yellow Boxach, czyli poziomej zakratkowanej na żółto powierzchni środka skrzyżowania. Ma ona oznaczać pole, na którym niewolno zatrzymywać pojazdu w godzinach szczytu i towarzyszących tej porze zatorów tworzących się na skrzyżowaniach. Metoda znana i stosowana od wielu lat m.in. na Wyspach Brytyjskich i w Stanach Zjednoczonych. Byliśmy ciekawi, czy pomysł sprawdzi się w polskich warunkach drogowych i szczerze kibicowaliśmy temu rozwiązaniu. Niestety dziś już wiadomo, że w Polsce nie prędko doczekamy się tego typu rozwiązania. Po teście przeprowadzonym w Szczecinie, Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło to rozwiązanie. Co ciekawe, ministerstwo w ogóle nie zlecało wprowadzenia oznakowania na skrzyżowaniach w Szczecinie i w związku z tym nie otrzymała ani nie posiada żadnych informacji pozwalających na ocenę jego skuteczności.

W oficjalnym oświadczeniu, będącym odpowiedzią na interpelację pięciu posłów pytających o przyszłość yellow boksów w Polsce, można przeczytać, że obecnie funkcjonujące przepisy zabraniają stosowania yellow boxy z prostej przyczyny – żółty kolor linii zarezerwowany jest dla tymczasowego oznakowania jezdni w sytuacji remontów drogowych. Oczywiście w przypadku prawa krajowego, taki przepis można by zmienić, ale jako członka Unii Europejskiej obowiązuje nas tzw. Konwencja Wiedeńska o znakach i sygnałach drogowych – czyli przepis mówiący o ujednoliceniu reguł drogowych w taki sposób, żeby podróżując po krajach wspólnoty nie narażać kierowców na niebezpieczeństwo związane z niezrozumieniem reguł panujących na drogach w danym kraju.

W ocenie ministerstwa stosowanie yellow box’ów, mogłoby również utrudniać jazdę kierowcom gdyż żółte oznakowanie poziome, zgodnie z obowiązującymi przepisami znosi prawo pierwszeństwa linii białych.

Wreszcie ostatnim z argumentów jest skuteczne egzekwowanie wykroczeń tego typu – „(..) Wjazd na skrzyżowanie w sytuacji, w której nie jest możliwe jego opuszczenie, jest uznawany przez polskie prawodawstwo za zachowanie zabronione i jest przewidziana sankcja karna za takie wykroczenie, niemniej zjawisko takie powszechnie występuje. W ocenie resortu, wprowadzenie dodatkowego oznakowania, bez skutecznego sankcjonowania naruszeń przepisów, nie wpłynie w istotny sposób na zmianę zachowań kierujących pojazdami”. Tym samym organ rządowy proponuje, aby policja informowała kierowców, żeby podczas poruszania się po skrzyżowaniach uważali i zawsze mieli możliwość zjazdu z nich po zmianie sygnalizacji. Taryfikator mandatów, przewiduje karę w wysokości 300zł za zablokowanie skrzyżowania. Problem w tym, że egzekwowanie prawa na skrzyżowaniach jest mało skuteczne, ze względu ma swój ograniczony zasięg działania.

Szkoda, że w opinii władz Yellow Box wydaje się rozwiązaniem mało skutecznym. Wierzymy jednak w to, że argumenty przytoczone przez resort mają swoje ugruntowanie w podstawach zarówno prawnych jak i statystykach i badaniach. Mamy również nadzieje na to, że uda się znaleźć inne, lepsze rozwiązania na walkę z zatłoczonymi skrzyżowaniami. W końcu naszą wielką przyjemnością jest jazda samochodem, a nie stanie nim w porannych korkach.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl