Zielone Tablice rejestracyjne
zdjęcie poglądowe pochodzi ze strony www.gov.pl
Mówi się o nich „zielone tablice”, ale nie… nie chodzi tutaj o elektryczne auta, czy zielone strefy. Zielone tablice rejestracyjne to nowy sposób na organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów ale i prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. Tak w ogólnym skrócie, mówi o nich komunikat prasowy. A co tak naprawdę kryje się pod stwierdzeniem „zielone tablice”?
Od 11 lipca można starać się o nowe (zielone) tablice rejestracyjne i profesjonalne dowody rejestracyjne. Tak naprawdę jest to ukłon przede wszystkim dla instytutów badawczych i dealerów samochodowych, którzy mają od kilku samochodów, do naprawdę sporej floty pojazdów. Do tej pory każde auto musiało być osobno rejestrowane co wiązało się oczywiście ze składaniem wielu wniosków, ale również sporych kosztów – do każdego auta musiał być wydany osobny dowód rejestracyjny i tablice. Z pomocą przychodzą owe tablice, które mają uprościć formalności urzedowe.
Dzięki nowym przepisom, każdy instytut badawczy czy też dealer samochodowy po złożeniu odpowiedniego wniosku w urzędzie, będzie mógł zostać uprawniony do profesjonalnej rejestracji. Na jej podstawie otrzyma jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice do swoich pojazdów – chyba że będzie chciał ich więcej. W praktyce oznacza to tyle, że takie podmioty, będą mogły poruszać się wieloma autami na tych samych numerach rejestracyjnych. Istotne przy tym jest to, że decyzja o profesjonalnej rejestracji ważna jest przez rok od jej wydania. Ważność profesjonalnego dowodu rejestracyjnego wynosi niestety tylko 30 dni lub 6 miesięcy (w przypadku jednostek badawczych), co jednak w szczególności dla Dealerów samochodowych może być pewnego rodzaju utrudnieniem.
Ministerstwo Infrastruktury przekonuje, że nowe przepisy znacznie uproszczą i odciążą zainteresowane grupy od części obowiązków administracyjnych. Do zainteresowanych grup będą należeć przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce, którzy zajmują się produkcją, dystrybucją nowych pojazdów (nie rejestrowanych wcześniej w Polsce lub za granicą) lub ich badaniem. Oprócz tego możliwość taką otrzymają również jednostki uprawnione takie jak Instytut Transportu Samochodowego. Co ważne, zielone tablice nie będą obowiązywać dla dealerów samochodów używanych w co początkowo bardzo wierzyli właściciele komisów samochodowych. Tablice wyróżniać ma kolor obwódki oraz znaków identyfikacyjnych, przy czym znaki te będą składać się z wyróżnika województwa, powiatu i numeru, który rozdzielony zostanie literą P.