Przejdź do treści
Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Korytarz życia i jazda na suwak. Nadchodzą spore zmiany.

Chyba każdy zmotoryzowany, wie czym jest jazda na suwak. Nowym terminem, dość mocno lansowanym przez GDDKiA jest „Korytarz Życia”. Co to jest i jak go stosować?

Użytkownicy naszych trójmiejskich dróg ekspresowych S6 i S7 mogli już zauważyć Billboardy, rozwieszone nad konstrukcjami mostowymi i zachęcające do stosowania tzw. Korytarza Życia. Ów korytarz, to tworzona przez kierowców przestrzeń dla służb specjalnych (Policji, straży pożarnej, karetki itp.) w określony sposób. W przypadku wystąpienia na drodze zatorów drogowych należy stosować się do pewnych ogólnoprzyjętych zasad. W zależności od ilości pasów na drodze, zawsze samochody jadące lewym pasem dosuwają się maksymalnie do końca jezdni w lewą stronę, a użytkownicy pasów środkowych i prawych maksymalnie przesuwają się do prawej strony jezdni. W ten sposób przy odpowiednim „ścisku” aut, wytworzona przestrzeń między lewym pasem a pozostałymi i pozwala ona na przejazd służb specjalnych. Takie działanie znacznie usprawnia dojazd np. służb ratunkowych na miejsce zdarzenia drogowego i pozwala szybciej udzielić pomocy potrzebującym. To też szansa na znacznie szybszą pracę służb odpowiedzialnych za polepszenie sytuacji na drodze oraz usunięcie unieruchomionych pojazdów czy uszkodzonej infrastruktury w przypadku wystąpienia kolizji drogowej.

Warto nadmienić, że „Korytarz Życia” to inicjatywa, która powstała dzięki oddziałowi GDDKiA w Gdańsku. We wspólnym porozumieniu z Wojewódzkim Zespołem ds. Poprawy Bezpieczeństwa i Usprawnienia Ruchu na Obwodnicy Trójmiasta, działającym przy Wojewodzie Pomorskim. Akcję wspiera również Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku oraz Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku.

Ministerstwo Infrastruktury z wielką uwagą przygląda się naszej Trójmiejskiej inicjatywie i zapowiada zmiany w przepisach drogowych. Pojawiają się głosy, że zarówno tworzenie „Korytarza życia” jak i „Jazda na suwak” mają być obowiązkowe i nie stosowanie się do przepisów zaowocuje wysokimi mandatami. W przypadku „Jazdy na suwak”, w sytuacji zwężenia pasów do jednego, przepisy nakażą kierowcom jadącym pasem przepustowym wpuszczanie pojazdu, dla którego pas się kończy. Póki co przepis taki istnieje i nawet obciążony jest taryfikatorem mandatowym, ale działa tylko w teorii. Mandaty w takich sytuacjach należą do rzadkości, za to agresja między kierowcami jest na porządku dziennym. W sprawach „Korytarzy życia” niby też przepisy istnieją, ale są bardzo niekonkretne. Ministerstwo Infrastruktury w tej kwestii zapowiada zmiany i nowelizacja ma zostać przyjęta pod koniec 2019 roku. Jak zapowiadają ministrowie – nowe zasady mają być jasne i proste. Co jeśli chodzi o koszty niestosowania się do nowych przepisów. Na konkretne stawki taryfikatora mandatów musimy jeszcze poczekać, ale spodziewamy się, że będą to duże sumy. Wszak chodzi tu często o ludzkie życie. Posłuch społeczny jest bardzo pozytywny i z badań wynika że Polacy chcą tych zmian. Zatem czekamy!

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl