Przejdź do treści
Klimatyzacja… i nie straszne nam upały

Klimatyzacja… i nie straszne nam upały

Lato już za nami. Ciepłe i długie dni sprzyjały podróżom, ale nawet najlepiej zaplanowana wycieczka mogła stać się małym koszmarem w momencie gdy słońce mocniej zaświeciło na niebie, a Twój układ klimatyzacji okazał się niesprawny. Ty, uwięziony w środku auta, pot leje się po karku, a otwarcie okien nic nie pomagało.

Jeszcze do niedawna klimatyzacja w aucie była zarezerwowana dla aut klasy premium. W dzisiejszych czasach układ klimatyzacji powoli staje się standardem we wszystkich segmentach aut. Jak działa i z jakich elementów zbudowana jest popularna „klima”? Zapraszam do krótkiego opisu.

Mogę się założyć, że na zadane pytanie, co robi klima, zdecydowana większość pytających odpowie, że schładza powietrze. Mieliby oczywiście rację, jednak poza schładzaniem powietrza, klima redukuje także wilgotność. Dlatego tak często przydaje się, gdy w ciepły, wilgotny dzień szyby zajdą parą. Włącz klimę i skieruj dobrze nawiewy. Zobaczysz, że po kilku sekundach para zniknie.

Z czego składa się standardowy układ klimatyzacji w aucie? Główne elementy wchodzące w jego skład to:

  • Kompresor
  • Skraplacz
  • Osuszacz
  • Zawór rozprężający
  • Parownik
  • Dmuchawa

Kompresor – praktycznie wykonuje najcięższą pracę. Jest połączony za pomocą paska wielorowkowego do wału korbowego silnika. W momencie gdy włączasz klimatyzację w aucie, następuje załączenie kompresora i zaczyna się proces tłoczenia pod wysokim ciśnieniem czynnika chłodzącego do skraplacza. Skraplacz, umieszczony najczęściej przed chłodnicą, odpowiada za zmianę stanu lotnego czynnika chłodzącego w ciekły przy wykorzystaniu naporu powietrza jadącego auta oraz wentylatora chłodnicy. Następnie tak schłodzona ciecz wędruje do osuszacza, który oczyszcza czynnik chłodzący z jakiejkolwiek wilgoci, która mogła powstać w układzie. Oczyszczony i odwilgocony czynnik wędruje dalej. Kolejnym przystankiem na jego drodze jest zawór rozprężający, który ma za zadanie rozprężyć ciekły czynnik chłodzący. Podczas tego procesu ciekły czynnik chłodzacy ponownie zmienia swój stan skupienia na lotny i kieruje się do parownika, gdzie wentylator dmuchawy już załatwi resztę i dmuchając na parownik, przekaże schłodzone powietrze do wnętrza auta.

I to wszystko z zasady działania. Przydałoby się jednak parę słów o eksploatacji i serwisowaniu układu klimatyzacji. Klimatyzacja w aucie to element, o który trzeba szczególnie dbać i regularnie go serwisować. Zalecenie mówią, aby co dwa lata zrobić całkowity przegląd układu, począwszy od sprawdzenia szczelności, potencjalnych wycieków, uzupełnienia czynnika chłodzącego a kończąc na jednej z ważniejszej rzeczy – odgrzybieniu układu.

Jeśli chodzi o eksploatację, to wbrew krążącym opiniom, klimatyzacji należy używać przez cały rok. Zapobiegnie to możliwym uszkodzeniom kompresora, który jest napędzany niezależnie od tego czy klima działa czy nie. Pewnie znasz powiedzenie, które mówi, że jak auto nie jeździ to się psuje? Sporo w tym prawdy również w odniesieniu do klimatyzacji.

Jeśli jeszcze nie przygotowałeś się do sezonu to odwiedź nasz serwis. Sprawdzimy każdy element Twojej klimy i sprawimy, że będziesz mógł cieszyć się przyjemnym chłodem w aucie. Koniec końców każdy chce podróżować komfortowo.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl