Przejdź do treści
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce.

Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany jest chińskimi autami, które znacznie szybciej tracą na wartości i często kosztują znacznie mniej niż ich „zachodni” konkurenci. Dla kupujących to dobra okazja do znalezienia atrakcyjnych ofert. Tych nie powinno zabraknąć, choćby dzięki marce MG.

Marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC, zdominowała rynek wtórny w Niemczech, odpowiadając za ponad połowę ogłoszeń. Rozwój MG jest imponujący – w ciągu trzech lat liczba ofert wzrosła dziesięciokrotnie, podczas gdy konkurenci, tacy jak Polestar, DFSK czy BYD, nie osiągnęli podobnego tempa wzrostu. Xpeng, Nio i Leapmotor dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku, więc liczba ofert tych producentów też jest mocno ograniczona.

Średnia cena używanego MG4 w Niemczech wynosi około 24 900 euro (ok. 105 760 zł), podczas gdy średnia cena samochodu używanego w tym kraju to 27 753 euro (ok. 117 750 zł). W Polsce MG4 w wersji podstawowej kosztuje około 130 900 zł, a sprowadzone z Niemiec używane egzemplarze można znaleźć już za około 90 tys. zł. Co ciekawe, podobny trend dotyczy modeli elektrycznych – mimo nowoczesnych technologii są one tańsze od swoich europejskich odpowiedników. Ciekawym przypadkiem jest tutaj Polestar. Choć kojarzony ze Szwecją, należy do chińskiego Geely i również traci na wartości dużo szybciej niż większość marek europejskich.

Niemal połowa dostępnych używanych chińskich aut to pojazdy elektryczne. Pamiętać jednak trzeba, że w całej bazie AutoScout24 elektryki stanowią zaledwie 7% ogółu. Najczęściej spotykanymi modelami są MG4, MG5, ZS EV i Marvel R. Mimo swoich atrakcyjnych cen, sprzedaż przebiega powoli – znalezienie kupca zajmuje średnio 127 dni, co oznacza, że chińskie EV sprzedają się o ponad 50% wolniej niż pozostałe elektryki spoza Chińskiego rodowodu. Paradoksalnie, zainteresowanie tym rynkiem jest ogromne – MG4, MG5, Ora Funky Cat czy Polestar 2 mogą generować nawet dziewięć razy więcej zapytań niż przeciętny elektryk spoza Chin. Niestety wysoka liczba kliknięć nie przekłada się na finalizację transakcji. Przyczyny wydają się więc być oczywiste – niska rozpoznawalność marek, ograniczona sieć serwisowa oraz wątpliwości co do trwałości i jakości produktów budzą największe obawy wśród konsumentów. To sygnał ostrzegawczy dla producentów – nadmierna utrata wartości może zniechęcić potencjalnych klientów do zakupu nowych aut.

Na polskim rynku wtórnym dominują przede wszystkim marki MG i BYD. Obie mają już swoje sieci dealerskie w Polsce, a rynek powoli rośnie. Choć chińskie auta pojawiają się w ogłoszeniach coraz częściej, wciąż stanowią niewielki odsetek oferty. Polscy konsumenci dopiero „testują” chińskie auta, a kolejne lata pokażą, czy przyjmą się u nas na większą skalę. Rozpoczęcie sprzedaży MG w Polsce w 2024 roku może też zwiększyć dostępność używanych egzemplarzy.

Na razie chińskie elektryki pozostają ciekawostką motoryzacyjną, a dostępność części i serwisów budzi podobne wątpliwości jak na Zachodzie. Warto jednak przypomnieć, że jeszcze 20 lat temu podobnie podchodziliśmy do samochodów z Korei Południowej – pierwsze Hyundaie i auta KIA były traktowane z wysoką rezerwą. Dziś są powszechnie akceptowane i cenione za swoje walory techniczne i wizualne. Chiny, z natury cierpliwy kraj, powoli zwiększa swoją obecność w Europie. Efekty zalewu rynku chińskimi produktami mogą wkrótce przynieść korzyści zarówno dla chińskiego kapitału, jak i europejskich konsumentów, którzy coraz częściej szukają atrakcyjnych cenowo aut.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

V8 wracają szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał

Są rzeczy, o których wiesz od początku, że nie są dla Ciebie. Czasem czujesz to intuicyjnie, czasem przekonujesz się dopiero w praktyce. Dla Stanów Zjednoczonych takim doświadczeniem okazała się pełna elektryfikacja motoryzacji. Kraj, który był pionierem sensownego samochodu elektrycznego, dziś wycofuje się z tego kierunku. Efekt? Potężne silniki V8 wracają do salonów w ekspresowym tempie, …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl