Przejdź do treści
Znak drogowy zamiast drogowskazu. NIK potwierdza, że oznakowanie polskich dróg to chaos

Znak drogowy zamiast drogowskazu. NIK potwierdza, że oznakowanie polskich dróg to chaos

Gdyby 15 lat temu ktoś powiedział, że Europa będzie zazdrościć Polsce jakości dróg, trudno byłoby w to uwierzyć. Dziś staje się to faktem – mamy nowoczesne nawierzchnie i infrastrukturę. Ale jest coś, czego wciąż nie potrafimy naprawić: chaos w oznakowaniu.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, który obnaża skalę problemu. Inspektorom NIK wystarczyło przeanalizować zaledwie 200 km krajowych dróg i blisko 200 skrzyżowań, żeby poczuć skalę zjawiska. Wnioski są szokujące — nie znaleziono ani jednego odcinka bez błędów. Znaków jest za dużo, za mało, albo są ustawione niezgodnie z przepisami. Na połowie badanych dróg brakuje zatwierdzonych wcześniej znaków, a na drugiej połowie pojawiały się znaki… których nikt nie zatwierdził.

Łącznie doliczono się ponad tysiąca źle ustawionych znaków i urządzeń bezpieczeństwa. Przykład? Nie trzeba daleko szukać – Rondo Radosława w Warszawie to aż 147 znaków w jednym miejscu. Warto w tym miejscu dodać, że w dwa lata doszło tam blisko do 200 kolizji. Przypadek? Nie sądzę.

Inspektorzy wskazują, że jednym z głównych źródeł problemu jest skrajnie rozproszony systemie zarządzania infrastrukturą. Za polskie drogi odpowiada aż 331 instytucji: od GDDKiA, przez marszałków, starostów, po prezydentów miast. Nad tym wszystkim teoretycznie powinno czuwać Ministerstwo Infrastruktury i wojewodowie. W praktyce nikt nie kontroluje spójności oznakowania. Bałagan pogłębia fakt, że w niektórych samorządach ten sam urząd projektuje i zatwierdza organizację ruchu — co od 25 lat jest niezgodne z przepisami.

Brakuje też ludzi. W powiecie lubelskim dwie osoby odpowiadają za 1900 km dróg. W Cieszynie — również dwie, ale już tylko za 128 km. W Ministerstwie Infrastruktury przez trzy lata (do marca 2024 r.) jeden urzędnik nadzorował całą sieć dróg krajowych — 18 tys. km. W tym czasie zdołał przeprowadzić objazdy jedynie 7% z nich. Resort nie zlecał analiz, nie zbierał danych, nie podejmował działań. W efekcie urzędnik tłumaczył braki w działaniu, brakiem… sygnałów o potrzebie zmian.

Raport NIK nie pozostawia złudzeń: polski system zarządzania oznakowaniem to chaos, a brak nadzoru i odpowiedzialności realnie zagraża bezpieczeństwu kierowców. Czy coś się zmieni? Wkrótce się przekonamy.

Zainteresować mogą Cię też

Niemieckie samochody – czy wciąż są naprawdę… niemieckie?

Niemieckie samochody – czy wciąż są naprawdę… niemieckie?

Dla wielu hasło „niemiecki samochód” to synonim jakości, niezawodności i precyzji. Ale ile tej niemieckości faktycznie zostało w niemieckich autach? Okazuje się, że „Made in Germany” coraz częściej staje się tylko marketingową etykietą. Aż 70% niemieckich samochodów produkowanych jest poza granicami kraju. Dlaczego niemieccy producenci decydują się na taki ruch? Powodów jest kilka – przede …

Czytaj więcej
Czy polskie drogi wciąż należą do najbezpieczniejszych w Europie?

Czy polskie drogi wciąż należą do najbezpieczniejszych w Europie?

Po wielu latach transformacji komunikacyjnej, polskie drogi, a właściwe ich bezpieczeństwo, zdają się malować skomplikowany, niejednoznaczny obraz. Polska wciąż znajduje się w czołówce państw europejskich pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – 52 zgony na milion mieszkańców. Daje to ósme miejsce w tym niechlubnym rankingu. Z drugiej strony, te same statystyki pokazują, że Polska …

Czytaj więcej
Ameryka zrezygnuje ze sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku?

Ameryka zrezygnuje ze sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku?

„Takie rzeczy, to tylko w Stanach” – mawiał klasyk. I znów miał rację. Amerykański przemysł motoryzacyjny ma powody do świętowania – Senat USA właśnie uchylił zakaz rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi, który miał obowiązywać w Kalifornii od 2035 roku. Czy decyzja ta może wpłynąć na podobne ruchy w Europie? Czas pokaże. Tymczasem wróćmy na chwilę …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl