Przejdź do treści
Znak drogowy zamiast drogowskazu. NIK potwierdza, że oznakowanie polskich dróg to chaos

Znak drogowy zamiast drogowskazu. NIK potwierdza, że oznakowanie polskich dróg to chaos

Gdyby 15 lat temu ktoś powiedział, że Europa będzie zazdrościć Polsce jakości dróg, trudno byłoby w to uwierzyć. Dziś staje się to faktem – mamy nowoczesne nawierzchnie i infrastrukturę. Ale jest coś, czego wciąż nie potrafimy naprawić: chaos w oznakowaniu.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, który obnaża skalę problemu. Inspektorom NIK wystarczyło przeanalizować zaledwie 200 km krajowych dróg i blisko 200 skrzyżowań, żeby poczuć skalę zjawiska. Wnioski są szokujące — nie znaleziono ani jednego odcinka bez błędów. Znaków jest za dużo, za mało, albo są ustawione niezgodnie z przepisami. Na połowie badanych dróg brakuje zatwierdzonych wcześniej znaków, a na drugiej połowie pojawiały się znaki… których nikt nie zatwierdził.

Łącznie doliczono się ponad tysiąca źle ustawionych znaków i urządzeń bezpieczeństwa. Przykład? Nie trzeba daleko szukać – Rondo Radosława w Warszawie to aż 147 znaków w jednym miejscu. Warto w tym miejscu dodać, że w dwa lata doszło tam blisko do 200 kolizji. Przypadek? Nie sądzę.

Inspektorzy wskazują, że jednym z głównych źródeł problemu jest skrajnie rozproszony systemie zarządzania infrastrukturą. Za polskie drogi odpowiada aż 331 instytucji: od GDDKiA, przez marszałków, starostów, po prezydentów miast. Nad tym wszystkim teoretycznie powinno czuwać Ministerstwo Infrastruktury i wojewodowie. W praktyce nikt nie kontroluje spójności oznakowania. Bałagan pogłębia fakt, że w niektórych samorządach ten sam urząd projektuje i zatwierdza organizację ruchu — co od 25 lat jest niezgodne z przepisami.

Brakuje też ludzi. W powiecie lubelskim dwie osoby odpowiadają za 1900 km dróg. W Cieszynie — również dwie, ale już tylko za 128 km. W Ministerstwie Infrastruktury przez trzy lata (do marca 2024 r.) jeden urzędnik nadzorował całą sieć dróg krajowych — 18 tys. km. W tym czasie zdołał przeprowadzić objazdy jedynie 7% z nich. Resort nie zlecał analiz, nie zbierał danych, nie podejmował działań. W efekcie urzędnik tłumaczył braki w działaniu, brakiem… sygnałów o potrzebie zmian.

Raport NIK nie pozostawia złudzeń: polski system zarządzania oznakowaniem to chaos, a brak nadzoru i odpowiedzialności realnie zagraża bezpieczeństwu kierowców. Czy coś się zmieni? Wkrótce się przekonamy.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl