Przejdź do treści
Niemieckie samochody – czy wciąż są naprawdę… niemieckie?

Niemieckie samochody – czy wciąż są naprawdę… niemieckie?

Dla wielu hasło „niemiecki samochód” to synonim jakości, niezawodności i precyzji. Ale ile tej niemieckości faktycznie zostało w niemieckich autach? Okazuje się, że „Made in Germany” coraz częściej staje się tylko marketingową etykietą. Aż 70% niemieckich samochodów produkowanych jest poza granicami kraju.

Dlaczego niemieccy producenci decydują się na taki ruch? Powodów jest kilka – przede wszystkim względy ekonomiczne: tańsza siła robocza, niższe koszty produkcji, bliskość rynków zbytu. Jednak ta strategia niesie też ze sobą poważne ryzyko – związane m.in. z cłami, napięciami handlowymi i zmienną polityką międzynarodową.

Mimo że Niemcy wciąż pozostają największym rynkiem motoryzacyjnym Europy, w praktyce większość samochodów ich marek powstaje poza granicami kraju. Tendencja ta nasila się z roku na rok. Jeszcze w 2014 roku niemieckie fabryki wyprodukowały ponad 5,6 mln samochodów osobowych. Dekadę później ta liczba spadła o 27%, do 4,1 mln sztuk. Tymczasem niemieckie marki globalnie produkują około 10 mln aut – z czego zdecydowana większość poza krajem.

W Europie kluczowymi lokalizacjami produkcji niemieckich aut są Czechy, Hiszpania i Węgry. Prawdziwym gigantem produkcyjnym są jednak… Chiny. Kraj Środka odpowiada aż za 32% całkowitej produkcji niemieckich samochodów, co przekłada się na 4,5 mln pojazdów rocznie. To podkreśla, jak bardzo niemiecki przemysł uzależniony jest od chińskiego rynku.

To uzależnienie może jednak okazać się problematyczne. Unia Europejska zaproponowała nałożenie karnych ceł na chińskie samochody elektryczne, chcąc przeciwdziałać dotacjom i nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo na sytuację wpływają rosnące napięcia handlowe, m.in. związane z retoryką Donalda Trumpa. Cła mogą sięgnąć nawet 35%, co w praktyce oznacza wyższe ceny samochodów na europejskim rynku i spadek konkurencyjności niemieckich marek. W odpowiedzi Chiny mogą utrudniać sprzedaż niemieckich aut na własnym rynku, promując lokalnych producentów.

Warto też wspomnieć o Ameryce Północnej – wciąż powstaje tam około 12% niemieckich samochodów, czyli ok. 1,6 mln sztuk rocznie. W samych Stanach Zjednoczonych sprzedano ich w ubiegłym roku 900 tys. Jednak również i ten kierunek produkcji staje się mniej pewny ze względu na napięcia na linii USA–UE.

Czy w przyszłości niemiecki przemysł motoryzacyjny czekają poważne zmiany? Wiele na to wskazuje. Globalne zależności, polityka celna i rosnąca konkurencja sprawiają, że „Made in Germany” może wkrótce znaczyć coś zupełnie innego niż jeszcze dekadę temu. Co wydarzy się dalej – czas pokaże.

Zainteresować mogą Cię też

Czy polskie drogi wciąż należą do najbezpieczniejszych w Europie?

Czy polskie drogi wciąż należą do najbezpieczniejszych w Europie?

Po wielu latach transformacji komunikacyjnej, polskie drogi, a właściwe ich bezpieczeństwo, zdają się malować skomplikowany, niejednoznaczny obraz. Polska wciąż znajduje się w czołówce państw europejskich pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – 52 zgony na milion mieszkańców. Daje to ósme miejsce w tym niechlubnym rankingu. Z drugiej strony, te same statystyki pokazują, że Polska …

Czytaj więcej
Ameryka zrezygnuje ze sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku?

Ameryka zrezygnuje ze sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku?

„Takie rzeczy, to tylko w Stanach” – mawiał klasyk. I znów miał rację. Amerykański przemysł motoryzacyjny ma powody do świętowania – Senat USA właśnie uchylił zakaz rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi, który miał obowiązywać w Kalifornii od 2035 roku. Czy decyzja ta może wpłynąć na podobne ruchy w Europie? Czas pokaże. Tymczasem wróćmy na chwilę …

Czytaj więcej
Do Europy przypływają Chińskie… spalinówki!

Do Europy przypływają Chińskie… spalinówki!

Chiński BYD (Build Your Dreams) zmienia podejście do Europy. Firma, która dotąd koncentrowała się wyłącznie na elektromobilności, poszerza ofertę swoich modeli o wersje hybrydowe typu plug-in oraz klasyczne spalinówki. Powody takiej strategii wydają się oczywiste. Zmieniające się preferencje konsumentów i rosnące napięcia handlowe, w tym ryzyko unijnych ceł na auta z Chin. Strategiczny zwrot Chińskiego …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl