Przejdź do treści
Europa wycofa się z ceł na Chińskie elektryki?

Europa wycofa się z ceł na Chińskie elektryki?

Od pewnego czasu Bruksela i Pekin rozważały zastąpienie wysokich ceł na chińskie samochody elektryczne ustaleniem cen minimalnych. Rozmowy trwały i przyniosły pozytywne rozwiązanie … dla producentów. Na całym procesie oczywiście straci klient końcowy. Rozmowy miały stanowić alternatywę dla wysokich ceł, które Unia Europejska nałożyła na chińskie pojazdy w ubiegłym roku, sięgających nawet 45,3%.

Jak podał niemiecki dziennik „Handelsblatt”, obie strony wyraziły chęć rozważenia mechanizmu ustalania minimalnych cen. Ewentualne porozumienia miały być równie skuteczne i egzekwowalne jak obowiązujące obecnie cła. Unia Europejska stosowała dotąd mechanizm minimalnych cen głównie w odniesieniu do produktów jednorodnych, takich jak surowce. Samochody są jednak bardziej skomplikowanymi produktami, co utrudniało wprowadzenie jednolitej stawki, która skutecznie przeciwdziałałaby nieuczciwym subsydiom.

W październiku 2024 roku UE wprowadziła dodatkowe cła na chińskie samochody elektryczne: 17% na pojazdy marki BYD, 18,8% na pojazdy Geely oraz 35,3% na auta marki SAIC. Te stawki doliczane były do standardowej 10-procentowej opłaty importowej. Bruksela i Pekin analizowali możliwości zniesienia tych ceł w zamian za porozumienie cenowe.

Dyskusje te miały miejsce w szerszym kontekście rosnących napięć handlowych. Pekin nałożył wcześniej odwetowe cła na francuski koniak, uderzając w marki takie jak Hennessy, Rémy Cointreau czy Pernod Ricard. Konflikt handlowy znalazł także swoje odbicie w Stanach Zjednoczonych, gdzie prezydent Donald Trump wprowadził własną wojnę celną z głównymi partnerami handlowymi, w tym UE i Chinami. Tak czy inaczej, od 1 czerwca 2025 roku wszystkie elektryczne pojazdy produkowane w Chinach i eksportowane na rynek europejski będą musiały spełniać minimalny próg cenowy w wysokości od 35.000 do 40.000 euro.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl