Przejdź do treści
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. Ich przekonać jest znacznie trudniej.

Jak pokazują sondaże na tematy dotyczące dofinansowania do używanych elektryków – niewielu konsumentów jest zainteresowana takimi dotacjami. Jeszcze gorzej wygląda sam rynek używanych elektryków. Liczba tego typu samochód na koniec kwietnia 2024 roku wynosiła 4392 sztuki na portalu otomoto – i co ciekawe jest to wzrost o 75% do tego samego okresu rok wcześniej. Wzrasta więc podaż, natomiast niema popytu. Nie inaczej jest za naszą zachodnią granicą. Według raportu Niemieckiego Funduszu Samochodowego (DAT), ceny używanych samochodów elektrycznych osiągnęły w Niemczech rekordowo niski poziom, średnio o około 10% niższy niż ceny samochodów spalinowych a i tak niemieccy konsumenci wybierają tradycyjne auta spalinowe. Eksperci DAT zauważają, że kupujący boją się inwestować w technologię, która może szybko zostać zastąpiona przez bardziej zaawansowane rozwiązania. Istnieje także obawa, że nabywany pojazd jest już przestarzały, na przykład pod względem zasięgu.

Jeszcze 2-3 lata temu pierwsza fala entuzjastów elektromobilności kupowała bardzo dużą ilość elektryków w leasing. Dziś właśnie ta grupa stanowi najliczniejszą na rynku wtórym. Oczywiście dzisiejsza technologia znacząco różni się od tej sprzed 3 lat. Wciąż oczywiście daleko jej do doskonałości, ale osiągi pojazdów z tamtego okresu znacząco odstają od dzisiejszych możliwości silników i baterii elektrycznych. To kolejny z minusów, który odstrasza potencjalnych nabywców od zakupu używanych elektryków. Sytuacji nie poprawiają też sami dealerzy. Badania przeprowadzone na kilku europejskich rynkach wskazują, że aż 68,7% dealerów samochodowych nie akceptuje używanych samochodów elektrycznych w swojej ofercie.

Ten sam procent (70%) dealerów przyznaje, że sprzedaż nowych samochodów elektrycznych również generalnie przynosi straty – niezależnie od modelu. Sprzedaż nowych aut elektrycznych w maju 2024 roku spadła o 31% w porównaniu do tego samego miesiąca w poprzednim roku. Brak dopłat oraz rosnąca niechęć do zakupu pojazdów elektrycznych tylko pogłębiają ten problem. Producenci próbują zachęcić konsumentów oferując hojne gwarancje oraz certyfikaty stanu baterii. Mimo to, rynek używanych samochodów elektrycznych nadal pozostaje w stagnacji. Nowy problem, który generuje cała branża to „cmentarzyska” używanych elektryków niezdolnych do dalszej jazdy. Te przybierają na swojej masie w zastraszającym tempie, a słabnący popyt na tego typu używane samochody nie poprawia również sytuacji na rynku używanych części.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Kontrowersyjna metoda budowania samochodów, czy znak czasów?

Jakiś czas temu Tesla wdrożyła proces odlewania ciśnieniowego aluminium, czyli sposób dzięki któremu można wyprodukować bardzo duże części samochodu w jednym kawałku. Metoda ta nabrała szerszego rozgłosu, kiedy pojawiły się pierwsze problemy jakościowe Modelu Y – katastrofalny poziom wykończenia elementów blaszanych z pęknięciami ramy włącznie. Czas biegł do przodu, Tesla zbierała cięgi i wyciągała wnioski …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl