Przejdź do treści
Będzie mniej starych samochodów w Polsce!

Będzie mniej starych samochodów w Polsce!

Tytuł wpisu może wydawać się mylący. Bynajmniej nie chodzi tu o ubywających miłośników „klasyki” motoryzacji. Istotą jest to, że Polskim statystykom potrzebny jest pewien „reset”. Przeciętny wiek samochodu zgłaszanego w Polsce do ubezpieczenia wynosi obecnie 14,7 lat, co oznacza wzrost o rok w porównaniu ze statystyką sprzed czterech lat! Jeszcze gorzej ma się sprawa w przypadku najbardziej popularnych modeli samochodów. Średni wiek takich aut wynosi nawet 18 lat! O co chodzi w całym tym zajściu i dlaczego Polacy jeżdżą tak starymi autami?

Problem zgłaszania do rejestracji starych-nowych samochodów narasta, co jest niepokojącym trendem, ale niesprawiedliwym byłoby napisać, że na średni wiek aut w Polsce nie mają wpływu tzw. „samochody duchy” lub inaczej „samochody widmo”. Niedawno zaczął się proces usuwania z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) samochodów, które od dekady nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC. Co ciekawe, dzięki tej akcji szacuje się, że liczba pojazdów w bazie może zmniejszyć się nawet o 7 milionów! Zdecydowanie wpłynie to na bardziej rzeczywisty obraz samochodów poruszających się po polskich drogach. Być może wówczas okażę się, że wcale „nie diabeł taki straszny, jak go malują” i Polski park samochodowy odmłodnieje.

Według analityków Instytutu Samar, po wprowadzeniu zmian w rejestrze CEPiK liczba samochodów na 1000 mieszkańców Polski spadnie z 703 do 517! Tym samym Polska porzuci fotel lidera stawki na rzecz średniej unijnej. Po eliminacji samochodów widmo, średni wiek „polskich” samochodów powinien zmniejszyć się z obecnych 21,54 lat do 16,12 lat. Analizy portalu rankomat.pl pokazują, że od 2015 roku średni wiek samochodów osobowych zgłaszanych do ubezpieczenia systematycznie rośnie i obecnie jest większy o 40 miesięcy od stanu sprzed 9 lat. Jeszcze ciekawszym w zestawieniu okazuje się być wiek pojazdów w zależności od marki. Na przykładzie dziesięciu najpopularniejszych marek zauważono, że Toyoty i Skody są najmłodsze, ze średnim wiekiem poniżej 13 lat. Z kolei średni wiek Volkswagenów przekracza 17 lat. Spośród dziesięciu najpopularniejszych modeli, Skoda Octavia jest najmłodsza ze średnim wiekiem 13,4 lat, podczas gdy Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 mają średnio prawie 18 lat.

Polska posiada jedną z najstarszych flot samochodowych w Unii Europejskiej. Cena ubezpieczenia OC zależy od wielu czynników, a wiek samochodu jest jednym z nich. Teoretycznie im starszy pojazd, tym większe ryzyko awarii i wypadków. Wciąż jednak 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód, w zależności od wieku właściciela, historii szkodowej, statystyk wypadkowych w danym regionie i danych technicznych pojazdu. Ciekawe jak zmieni się rynek na wieść o coraz głośniejszych w Polsce strefach czystego transportu.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl