Przejdź do treści
Czarne skrzynki obowiązkowe w nowych autach!

Czarne skrzynki obowiązkowe w nowych autach!

Długi czas temu pisaliśmy dla was o tym, że Unia Europejska planuje przenieść system EDR (Event Data Recorder) z lotnictwa do motoryzacji. Dziś po kilku latach od publikacji wpisu na łamach naszego bloga, możemy jasno stwierdzić – od 6 lipca każdy nowy samochód rejestrowany po raz pierwszy w Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w ten układ.

Co to jest EDR? Mówiąc potocznie jest to odpowiednik lotniczej czarnej skrzynki, który znacząco ułatwi dochodzenia związane z wypadkami drogowymi. Jego praca będzie polegała na rejestracji kilku kluczowych parametrów samochodu w czasie rzeczywistym. Tyle w wielkim skrócie.

Jak w praktyce wygląda kwestia działania „czarnych skrzynek” w samochodach? Zasadniczo, zacząć należy od faktu, że czarne skrzynki w samochodach nie będą urządzeniami koloru czarnego bo nie będą one stanowić dodatkowego sprzętu, który można w łatwy sposób usunąć. Funkcję czarnej skrzynki pełnić mają sterowniki urządzeń pirotechnicznych lub centralna jednostka sterująca, a dane zbierać mają liczne czujniki rozmieszczone w pojeździe. Co ciekawe, EDR działa w większość nowych pojazdów sprzedawanych w UE już od paru lat. Od lipca obecność rejestratorów zdarzeń będzie po prostu obowiązkowa, co zwiększy możliwości śledcze w rekonstrukcji wypadków.

Podstawową funkcją systemu jest rejestrowanie danych dotyczących kolizji, takich jak moment aktywacji pasów bezpieczeństwa, liczba pasażerów, zmiany prędkości, prędkość samochodu przed zderzeniem, opóźnienie w kierunku wzdłużnym i bocznym, stan pedałów przyspieszenia i hamulca, kąt nachylenia kierownicy, stan ABS i ESP oraz obroty silnika. W razie wypadku system zapisze dane na pięć sekund przed i po zdarzeniu. Istotny jest fakt, że system EDR zbiera informacje na bieżąco, ale są one nadpisywane w określonej pętli czasowej. Oznacza to, że nie możliwym jest odczytanie historycznych parametrów jazdy, w sytuacji kiedy nie doszło do żadnego wypadku co w konsekwencji nie zapisało stanu wyżej wymienionych parametrów pojazdu. Warto zaznaczyć, że w danych pojazdu na trwałe uwieczni się zapis historycznych kolizji, co ułatwi przyszłościową weryfikację bezwypadkowości danego egzemplarza.  Danych nie będzie można skasować przez cały cykl życia pojazdu.

Dostęp do danych z rejestratora będzie bardzo ograniczony. Nawet autoryzowane sieci dealerów nie będą miały uprawień do odczytu danych z „czarnej skrzynki”. Te sposobność będą miały jedynie określone organy ścigania i biegli sądowi. Jak nie trudno się domyślić, dane z systemu będą wykorzystywane przez prokuraturę, policję i ubezpieczycieli, zwłaszcza w przypadkach podejrzeń oszustw ubezpieczeniowych i w razie wypadków. Wiadomo, że polskie organy ścigania już korzystają z odczytów rejestratora, jednak póki co, głównie w przypadkach śmiertelnych wypadków. Tylko gdy wina sprawcy wydaje się nieoczywista.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl