Przejdź do treści
Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Miało być tanio… wyszło jak zawsze.

Były nagłówki artykułów, zapowiedzi, że elektryki będą tanieć a kolejne dofinansowania ruszają niebawem. W efekcie końcowym otrzymujemy komunikat, że od 4 lipca rosną cła na samochody elektryczne z Chin. Miało być nowe lepiej, a wyszło jak zawsze. Czy Unii Europejskiej naprawdę chodzi o zieloną rewolucję? Nie bądźmy naiwni, gdy w grę wchodzi wielka polityka.
Komisja Europejska ogłosiła niedawno, że od 4 lipca bieżącego roku wprowadza cła wyrównawcze na importowane z Chin pojazdy elektryczne. Stawki tych ceł mają wynosić od 17,4% do 38,1%. Wszystko dlatego, że wstępnie ustalono, że chiński przemysł pojazdów elektrycznych korzysta z nieuczciwego subsydiowania przez Państwo środka, co może zaszkodzić europejskim producentom samochodów elektrycznych. Dochodzenie rozpoczęło się pod koniec 2023 roku i dzięki współpracy z chińskim przemysłem motoryzacyjnym udało się ustalić pewne fakty. Komisja skontaktowała się z chińskimi władzami, aby znaleźć rozwiązanie zgodne z zasadami WTO. Dochodzenie obejmowało analizę potencjalnych skutków proponowanych ceł dla importerów i użytkowników pojazdów elektrycznych w UE. Finał rozmów jest taki, że jeśli negocjacje z władzami Chin nie przyniosą oczekiwanego rozwiązania, to wówczas komisja europejska nałoży owe „tymczasowe” cła wyrównawcze. Będą one egzekwowane przez organy celne każdego państwa członkowskiego i obowiązywały tylko do czasu nałożenia ostatecznych ceł. Dotychczasowe cło dla wszystkich chińskich producentów wynosi jeszcze 10%.
Jak zmienią się stawki? Dość znacząco, bo pod lupę zostało wziętych 3 głównych producentów. BYD, Geely oraz SAIC, to podmioty, które objęło dochodzenie. Każdy z koncernów otrzyma kolejno 17,4%, 20% oraz 38,1%. Co ciekawe, Chińscy producenci, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, będą podlegali średniemu cłu w wysokości 21%. Ci, którzy nie współpracowali, będą obciążeni stawką 38,1%. Warto zaznaczyć, że Tesla, czyli amerykański produkt, ale wytwarzany na chińskim rynku, może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła. Unia otwiera dodatkową furtkę dla Chińskich producentów, którzy nie zostali bezpośrednio objęci badaniem, ale chcą zbadać swoją sytuację. Lustracja takiego podmiotu może trwać do 9 miesięcy.
Osoby, które liczyły, że dzięki otwarciu Chińskiego rynku będą mogły liczyć na jakościowy produkt w niskiej cenie, z pewnością poczują się rozczarowane. Nie pierwszy raz zostało udowodnione, że przewaga technologiczna europejskich producentów samochodów wyraźnie stopniała na przestrzeni ostatnich lat. Chiński rynek coraz częściej pokazuje, że marża w przemyśle odgrywa znaczącą rolę, a Chiński coraz rzadziej zaczyna znaczyć gorszy.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl