Przejdź do treści
Czy u nas już nie „kręcą” liczników? Czyli o tym, co zmieniło się przez ostatnie 5 lat.

Czy u nas już nie „kręcą” liczników? Czyli o tym, co zmieniło się przez ostatnie 5 lat.

Były groźby, huczne zapowiedzi i wreszcie euforia, wśród poszkodowanych wcześniej takimi zjawiskami. Znowelizowane prawo na temat kar za umyślne „przekręcenia licznika” działa już od kilku lat, a my przyglądamy się tej sprawie i zastanawiamy się… Czy w zasadzie to prawo w ogóle działa?

Jeszcze przed 2020 rokiem, ponad 9 na 10 sprowadzonych na handel samochodów miało cofnięty licznik do sprzedaży. Proceder ten okazał się plagą, ale i też powodował wymierne korzyści dla sprzedawców… i odmienne skutki dla kupujących. Według danych serwisów ogłoszeniowych i analityków rynku, osoby kupujące auta z „przekręconym licznikiem” zwykle przepłacali o 20% i więcej na zakupach nowego, używanego auta.

Proceder urósł do takiej rangi, że niebyło odwrotu i trzeba było coś zrobić ze stale pogarszającą się sytuacją. Jak po prawie 5 latach, wygląda sytuacja w kraju i w Europie? W wielkim skrócie – trochę lepiej. Problemy związane z cofaniem liczników w samochodach wciąż stanowią wyzwanie dla polskiego rynku motoryzacyjnego. Pomimo surowych sankcji, złapanie przestępców na gorącym uczynku pozostaje wręcz niemożliwe. W prawdzie obserwujemy podwyższenie zwykłej ludzkiej świadomości poprzez wzmożony ruch na takich serwisach jak CarVerical czy CarFax, ale procedury zapobiegawcze, wciąż są niewystarczające. W Polsce, informacje o przebiegu pojazdu gromadzone są podczas badań technicznych, przeglądów w autoryzowanych serwisach oraz podczas zawierania umów ubezpieczeniowych i kontrolach policyjnych. Mimo to, oszustwa związane z manipulacją licznikami nadal mają miejsce. Wiele z osób nawet po wymianie starego licznika na nowy, wciąż niema świadomości, że powinna zgłosić to na Stacji Kontroli Pojazdów. Za takie przewinienie grozi kara nawet do 3000zł. 

Efekt znowelizowanych ustaw na początku robił wrażenie – taka sytuacja to przestępstwo za które grozi pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Na tle całej Europy to jedna z najwyższych kar. Gorzej jest tylko w Chorwacji, gdzie za tego typu przestępstwo grozi nawet 8 lat. Tyle w teorii. Jak wygląda rzeczywistość? Okazuje się, że między bajki można włożyć mit o tym, że tylko w Polsce przekręca się liczniki. Cała Europa wciąż mierzy się z problemem i wciąż dojrzewa pomysł o tym, by ujednolicić prawo dotyczące oszustw tego rodzaju. Włodarze Unii wnioskują, że gdyby wszystkie kraje UE miały takie same przepisy dotyczące tego rodzaju oszustw, to wówczas długoterminowo problem rozwiązałby się sam. Tymczasem niektóre z nich, problem traktują bardziej poważnie niż inne i stąd problem narasta. Co istotne jak zauważają europejscy analitycy – bardziej rygorystyczne przepisy nie koniecznie idą w parze z mniejszą liczbą przypadków cofania licznika. Problem okazuje się kwestią regionalną – im dalej na wschód tym liczba zgłaszanych przestępstw rośnie. Wiąże się to oczywiście ze starym jak świat procederem importu wyeksploatowanych samochodów z Europy zachodniej do krajów biedniejszych.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl