Podsumowanie ubiegłego roku na rynku aut używanych
Odpocznijmy od nowych przepisów i straszenia kierowców kolejnymi podatkami i opłatami, za to, że w ogóle mogą się przemieszczać po drogach. Dziś przyjrzymy się temu co bardzo lubimy. Ocenimy jak zmieniają się trendy Polaków na używane auta. Tu jak się okazuje mamy kilka ciekawych zjawisk… ale też sa miejsca, gdzie nie obserwujemy za dużych zmian.
Jednym z takich miejsc, gdzie od lat nic się nie zmienia, jest … świadomość marki. Polacy kochają niemieckie samochody, dlatego najchętniej kupuje się u nas auta z logo Volkswagen’a na masce. Niezmienny trend obserwowany jest w zasadzie od dobrych kilku lat. Kolejny miejsca w rankingu zajmuje Opel (nomen omen kiedyś pod skrzydłami Niemców) oraz Ford, który od wielu lat umacnia pozycje dzięki dobrze wycenionym modelom z segmentu aut kompaktowych i małych SUV’ów. Tuż za podium królują kolejne niemieckie marki, czyli BMW oraz Audi. Gust Polaków ewidentnie ma tendencje do „zachodniego” skrzywienia, bowiem na próżno w nim szukać japońskich i koreańskich samochodów. W przełożeniu na konkretne modele, sytuacja zdaje się być odbiciem powyższych danych. Według Barometru AAA Auto, najchętniej sprzedawanym samochodem w Polsce w roku 2023 był Opel Astra (55,5 tyś ofert). Drugie miejsce należy do Audi A4 (44,9 tyś) który Polacy kochają już od lat. Podium zamyka Volkswagen Golf (43,6 tys.)
Nie inaczej kształtuje się podsumowanie preferencji dotyczących nadwozia aut, które najczęściej szukają Polacy. Tu niepodzielnie już od wielu lat panują SUVy. Według rankingu serwisu autobaza.pl 21% wszystkich samochodów wystawionych na portalach internetowych, aż 21% stanowiły auta tego rodzaju. 16% ofert dotyczyło samochodów w nadwoziu kombi, zaś tylko 1% mniej stanowiły oferty samochodów kompaktowych. Słynne kiedyś sedany systematycznie wypadają z rynku i dziś na rynku wtórnym stanowią jedynie 12% wszystkich oferty samochodów używanych.
To co stało się wizytówką aut używanych w naszym kraju to magiczny przebieg to 200tyś kilometrów. Co ciekawe, ale już trochę nudne… również i w roku 2023 najczęściej spotykanym przebiegiem w używanych autach był ten z zakresu 150-200tyś km (21% wszystkich ofert). Drugim najpopularniejszym był przedział między 100 a 150tyś km (17% ofert). Podium zamknęły auta z przebiegiem między 200 a 250 tyś km (16,5%). W tym też miejscu kończy się nudny aspekt tego wpisu – czyli w zasadzie niezmienne tendencje względem 2022 roku. Średni przebieg wystawionego pojazdu miał 188 tyś kilometrów na liczniku.
Pora przejść do niespodzianek, a te uruchamia właśnie przebieg pojazdów używanych wystawionych na sprzedaż – ale w dalszej stawce… tuż za podium. Auta z przebiegami do 25 tyś kilometrów znalazły się na 4 miejscu stawki i stanowiły aż 10% całego rynku. Eksperci autobaza.pl zastanawiali się, skąd taka sytuacja. Część z nich uważa, że przyczyną może być kryzys gospodarczy, który coraz silniej uderza w końcowych odbiorców w postaci rosnących cen żywności i prądu oraz zwolnień w niektórych sektorach gospodarki. Są też tacy, którzy uważają, że współczesne samochody nie spełniają do końca pożądanych oczekiwań konsumentów i Ci pozbywają się samochodów zaraz po zakończeniu finansowania.
Warto zauważyć, że optymistycznym zdaje się być fakt, że samochody, że aż o 10% zmalała liczba samochodów starszych niż 17 lat w porównaniu do 2022 roku, co przełożyło się na fakt, że średni wiek sprzedawanego samochodu wyniósł w 2023 roku 12,7 lat w stosunku do 13,5 z roku 2022. Media wieku ewidentnie spada, a w ofercie rośnie udział nowszych pojazdów. Nie zmienia to jednak faktu, że z danych opublikowanych niedawno przez Eurostat wynika, że Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Europie – aż 41,3 proc. z nich ma ponad 20 lat. Ponad 37 proc. stanowią pojazdy w wieku 10-20 lat i tylko niecałe 5 proc. to auta mające maksymalnie dwa lata. Patrząc jednak w suche fakty, mamy nadzieję, że powoli trend ten się zmienia. Dla przykładu w 2022 roku sprzedający oferowali około 80tyś pojazdów nie starszych niż 4 lata. W 2023 był to już wynik ponad 104 tyś ofert. Oczywiście taki obrót sprawy sprawił, że m.in. dlatego wzrosły też ceny używanych aut względem poprzedniego roku. W 2023 podrożały średnio o 6,7%.
Na koniec punkt, który powinien elektryzować wszystkich zwolenników zielonej transformacji. Jak wyglądał rynek najpopularniejszych napędów? Tu okazuje się, że mamy powrót do … najbardziej zatruwającego środowisko silnika. Najwięcej ofert pojawiło się z silnikami Diesel’a – 46,2% oraz benzynowych – 46,04%. Według Barometru AAA Auto, przełożyło się to na 969,2 tysiąca „ropniaków” względem 885,1 tyś aut benzynowych. Podium zamknęły auta zasilane paliwem LPG – ponad 117,4 tyś ofert. Ciekawym zdaje się fakt, że Polacy coraz bardziej interesują się napędem hybrydowym, którego udział w rynku z roku na rok rośnie. W 2023 roku było to 54,3tyś aut. Niestety elektryki wciąż plasują się na szarym ogonie. Tylko 9,7tyś ofert pojawiło się na auta tego typu.