Przejdź do treści
Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Podatek od aut spalinowych. Nie chcesz elektryka? To płać!

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych zdają się nie zadowalać europejskich włodarzy, dlatego na horyzoncie pojawia się kolejna „zachęta” dla kierowców posiadających samochód spalinowy. Mowa o nowym podatku, który pojawi się pod koniec 2024 roku i uderzy po kieszeniach… oczywiście najbiedniejszych. Przy czym każdy fan płynnego paliwa odczuje jego skutki w swoim portfelu.

Zacznijmy od początku. Prawie rok temu polski rząd podpisał tzw. Krajowy Plan Odbudowy – w skrócie KPO. Premier Polski, składając podpis pod traktatem zgodził się tym samym na wdrożenie tzw. kamieni milowych, czyli potężnych zmian mających na celu wprowadzenie polityki energooszczędnej i ekologicznej. To tak w skrócie. Istota kamieni milowych w obszarze transportowym polegać ma m.in. na przekształceniu transportu miejskiego i pozamiejskiego w nisko luz zeroemisyjny. Oprócz tego zmodernizowane mają zostać ciągi komunikacyjne, zarówno te kolejowe jak i drogowe – w postaci kolejnych obwodnic. UE chce również wprowadzenia nowych, obowiązkowych podatków związanych z transportem spalinowym. I tu pojawiają się wspomniane wyżej problemy.

Polski rząd zaprzeczał, że wprowadzone zostaną jakiekolwiek dodatkowe opłaty od aut spalinowych, ale jak to zwykle bywa wśród polityków… skłamał. Jednym z warunków otrzymania funduszy na KPO (których nomen omen, Polska jeszcze nie otrzymała, ale z innych powodów) jest wypełnienie zobowiązań z podpisanego traktatu. Sytuacja robi się więc kłopotliwa dla populistycznych haseł rządzących.

Jak wytłumaczyć Polakom wprowadzenie nowego podatku? Podatku „od starych aut” w sytuacji, kiedy statystyczny samochód Polaka ma ponad 20 lat? Istota naliczanego podatku ma opierać się na normie emisji spalin (EURO), którą posiada każde auto. Najstarsze normy są oczywiście skorelowane z najstarszymi rocznikiem samochodów, co przekłada się na prostą matematykę. Im starsze auto, tym więcej zapłacimy podatku. Wyjątek mają stanowić pojazdy wojskowe i zabytkowe – te będą zwolnione z podatku.

Pierwsze rachunki za posiadanie „starych” aut mają zostać wystawione pod koniec 2024 roku. Przez kolejny rok będziemy mogli zastanowić się nad sensem posiadania swojego samochodu, bowiem od 2026 roku podatek ten ma być pobierany co roku! Z dróg może zniknąć spora liczba samochodów, ale z pewnością na tle Europy nie jest to szokujące wydarzenie. Tego typu opłaty i praktyki „przetasowania” dróg, działają już od jakiegoś czasu w wielu krajach Unii Europejskiej. Niestety, w każdym z nich zasady naliczania podatku są inne, dlatego nie wiemy jakie praktyki przyjmie nasz Rząd by rozwiązać tę kwestię. Przez lata zaniedbaliśmy problem starych aut i teraz ciężko będzie z niego wybrnąć nie burząc społecznych nastrojów.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl