Jakie są preferencje Polaków, przy zakupie używanych aut?
Początek Roku to zwykle dobry czas na podsumowania. Wróćmy więc do bliskiego nam tematu używanych aut i tego co pokazuje nam świetna analiza przygotowana przez platformę Bidcar. Jaki jest budżet statystycznego Polaka na zakup używanego samochodu i na co patrzymy wybierając auto z drugiej ręki?
O tym jakie samochody kochają i kupują Polacy powstało już wiele artykułów. Nawet najstarsze z nich wciąż są aktualne, bo preferencje Polaków są w zasadzie niezmienne od wielu lat. Raport Bidcar daje odpowiedzi na kilka dodatkowych pytań, które stawiamy sobie przed każdym zakupem auta z drugiej ręki.
Polacy kupują najczęściej używane auta do 30 tysięcy złotych. Co ciekawe… sprzedają je potem dopiero wtedy, kiedy owe samochody zdają się być maksymalnie wyeksploatowane. Wyniki raportu jasno pokazują, że prawie połowa respondentów (dokładniej 42%) zapłaciło (w ciągu ostatnich 3 lat) za swój nowy-używany samochód od 10.000 do 29.000 zł. 24% kupujących zapłaciło za nowy nabytek mniej niż 10.000 zł. 23% respondentów zmieściło się w przedziale 30.000-49.000 zł. Tylko 9% pokusiło się o zakup auta w przedziale 50.000 – 99.000 zł. Zakup używanego samochodu w cenie 100.000 zł i więcej należał tylko do 1% respondentów. Wyniki mówią więc same za siebie. Średnia półka cenowa, wydaje się być złotym środkiem dla przeciętnego kupującego. Przystępna cena i perspektywa użytkowania auta przez kolejnych kilka lat jest podstawowym czynnikiem determinującym wybór konsumenta. Przerażające statystyki wieku polskich samochodów z europejskich raportów nie koniecznie pokrywają się z sensownością ich zakupu. Tak przynajmniej wynika z raportu Bidcar, gdzie prawie 90% kupujących deklaruje zadowolenie z dokonanego zakupu. Tylko 6% respondentów nie zdecydowałoby się na zakup kolejnego auta używanego.
Zdecydowanie najważniejszą kwestią dla kupujących jest stan techniczny pojazdu, ale pokrywa się to również z innymi ważnymi cechami, które kierują nami przy wyborze nowego auta. Owy stan techniczny musi się „zgrać” z historią pojazdu, odpowiednią ceną i łatwością procesu zakupu. Oczywiście marka i model pojazdu, wciąż mają przy wyborze duże znaczenie. Raczej nie kupujemy, po prostu sprawnych dostępnych w danym miejscu i czasie pojazdów. Ponad 64% ankietowanych uznaje jednak za istotną odległość od miejsca zamieszkania i krótki czas potrzebny na znalezienie i zakup auta.
Warto zaznaczyć, że według raportu Bidcar spada popularność zakupu aut w komisach samochodowych. Tylko 22% ankietowanych oznajmiło, że kupili auto u pośrednika lub w komisie samochodowym. Aż 47% dokonało zakupu od osoby prywatnej – wcześniej nie znanej nowemu nabywcy.
A jak wygląda kwestia negocjacji? 58% ankietowanych potwierdziło, że udało im się zejść z ceny początkowej, ale nieznacznie – do 5% zaproponowanej ceny sprzedawcy. 16% ankietowanych uznało, że wynegocjowali znacząco niższą cenę zakupu (od 6 do 15%). 3% kupujących zadeklarowało, że zapłacili mniej o ponad 15% niż kwota podana w ogłoszeniu. Istotny dla nas okazał się jeszcze jeden aspekt, który warto tu przytoczyć. W ankiecie pojawiło się pytanie o to, czy po zakupie okazało się, że samochód posiada jakieś ukryte wady. W prawdzie 56% odpowiedziało, że samochód takich wad nie posiadał, jednak 44% z ankietowanych odpowiedziało inaczej. Stanowi to prawie co drugi pojazd! Na szczęście 36% ankietowanych opisało ukryte wady jako „drobne”. 8% z nich uznało takowe usterki za poważne.
Raport Bidcar’a bardzo nas zaciekawił i rzuca nieco więcej światła na preferencje rynkowe Polaków. Pozwala nam również lepiej zrozumieć rynek i potrzeby konsumentów. W przyszłym tygodniu postaramy się w skrócie opisać jak wygląda proces od drugiej strony… jakie auta Polacy sprzedają i czemu za takie kwoty a nie inne. Zostańcie z nami, a tymczasem życzymy wszystkiego dobrego w Nowym Roku!