Przejdź do treści
Zima nadchodzi, a rynek sprzedaży aut … topnieje

Zima nadchodzi, a rynek sprzedaży aut … topnieje

Dziś trochę o prognozach i rozważaniu o nowych autach i ich sprzedaży. Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), właśnie zrewidowało swoje wstępne przypuszczenia na temat rynku. Po sporych zawirowania z powodu pandemii Koronawirusa, ten w tym roku miał w końcu powrócić do właściwego stanu. Jak się jednak okazuję, nic bardziej mylnego. ACEA właśnie poprawia swoje wstępne szacunki i na koniec 2022 roku ponownie zakłada kurczenie się rynku. Ostatecznie przełoży się to na spadek rzędu 1% co w praktyce oznacza poziom 9,6 mln aut.

Z pewnością wartość ta niewiele mówi przeciętnemu Kowalskiemu, ale zakładając rok bazowy na 2019 (ostatni przed Covid-19), oznacza to skurczenie rynku dokładniej o 26% przez ostatnie 3 lata. Oczywiście nie sama pandemia, a jej skutki były katastrofalne dla samego rynku. Zerwane łańcuchy dostaw, ogólnoświatowa inflacja i obawy przed recesją stały się głównym hamulcowym sprzedaży aut. Rynek motoryzacyjny obniżył swoją produktywność, ale popyt zmniejszył się jeszcze bardziej.

ACEA wzywa europejskie elity do działań na rzecz ponownego ożywienia rynku motoryzacyjnego – proponuje przyspieszenie działań zmierzających do transformacji na rzecz elektromobilności oraz opracowanie ustawy o surowcach krytycznych i rozwoju infrastruktury ładowania. Jest to jednak „czcze gadanie”, bo problem wyraźnie zarysowuje się we wspomnianym wyżej popycie – tak twierdzi prawie połowa (48%) ankietowanych dealerów samochodowych przez firmy doradcze EY oraz DCG Dealer Consulting.

Analitycy EY twierdzą, że mamy aktualnie do czynienia z przegrzaniem rynku spowodowanym ich cenami. Średnia cena samochodu w Polsce to już ponad 130 tyś zł. Większość zakupu nowych aut odbywa się na kredyt, a ten stał się rekordowo drogi, przez rosnące stopy procentowe. Europejscy konsumenci boją się kupować nowych aut, ponieważ nie wiedzą, co przyniesie „jutro”. Dochodzimy do momentu, gdzie dealerzy będą musieli zacząć wprowadzać rabaty dla podbicia wciąż spadającej sprzedaży. W ślad za tym spodziewany jest też spadek cen na rynku wtórnym.

Wydaje się, że jeśli ciężkie czasy dla dealerów samochodowych są już za nami, to teraz jest czas na… jeszcze cięższe. Z poprzednim kryzysem salony sprzedaży poradziły sobie redukując rabaty, co z kolei podniosło marże dealerów i poprawiło przychody większości podmiotów na rynku. Teraz jednak definitywnie spada zainteresowanie konsumentów sprzedażą aut w ogóle. Prognozy gospodarcze dla obywateli EU nie wydają się optymistyczne na nadchodzące lata co definitywnie wpłynie również na szacunki sprzedaży aut. Czy to dobry prognostyk, przed spodziewaną transformacją? Na to pytanie póki co nie znamy odpowiedzi.

Zainteresować mogą Cię też

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Polska motoryzacja na początku wieku i dziś.

Minęły 24 lata od nadejścia milenium. Komputery nie stanęły w miejscu, kosmici nie nadlecieli, a świat według różnych zapowiedzi, spokojnie transformował się na swój własny sposób. Z perspektywy czasu widać jak wiele się zmieniło wokół nas, ale to czego nie widać na pierwszy rzut oka też bywa fascynujące. Zwłaszcza jak dostajemy materiał przygotowany przez instytut …

Czytaj więcej
Polska ciągle w TOP 10.

Polska ciągle w TOP 10.

Nie trzeba być fanem motoryzacji by widzieć i poczuć jak zmieniają się drogi w naszym kraju. Sieć autostrad i dróg ekspresowych stale się rozszerza, a jakość ich wykonania stanowczo dorównuje tym z zachodu Europy. Jeszcze 10-15 lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia, ale dziś nie mamy się czym wstydzić. Ogromny przełom na polu …

Czytaj więcej
Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Używane elektryki, czyli zgniłe jajo motoryzacji.

Wszyscy czekamy na przełom w technologii, która siłą wypycha motoryzację spalinową. Liczymy na to, że zasięgi aut będą coraz dłuższe, akumulatory coraz żywotniejsze, a strach przed pożarem ograniczymy do minimum. Ci co mieli kupić elektryki, już je kupili, natomiast problem stanowią Ci, którzy mogliby się do nich przekonać, kupując na początek auto „z drugiej ręki”. …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48, 84-207 Bojano

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175, 81-521 Gdynia Orłowo

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl