Przejdź do treści
Czy to koniec ery samochodów LPG?

Czy to koniec ery samochodów LPG?

Czarne chmury zbierają się nad naszym krajem. Właściwie to przez trwającą wojnę za naszą wschodnią granicą oraz splot innych wydarzeń mamy ogromne problemy gospodarcze. Nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej. Ceny energii notują coraz wyższe poziomy. Ceny paliw, mimo tego, że od początku wojny cena baryłki ropy wciąż spada nie „dobić” do poziomów sprzed jej wybuchu. Ministerstwo infrastruktury straszy, że w tym roku może zabraknąć soli na drogach, w związku z przerwaniem łańcuchów dostaw. Teraz na horyzoncie pojawia się kolejny problem. Grozi nam zapaść rynku LPG w Polsce.

Decyzja o tym, że Polski rząd podejmie decyzję o całkowitym zaprzestaniu tranzytu LPG z Rosji, była dla nas wręcz oczywista. Problem w tym, że LPG używane w samochodach osobowych to ponad 75% całego potencjału jaki sprowadzamy do Polski. Mówi się o tym, że aktualnie nie ma szans na to, aby móc zakontraktować alternatywne dostawy tego paliwa z innych rejonów niż Rosja. Oznacza to, że od 1 stycznia 2023 roku rynek czeka mocne tąpnięcie, i szalony wystrzał cen. Do tego czekają nas spore niedobory paliwa na stacjach benzynowych. Kierowcy LPG już obawiają się o los autogazu – tym bardziej, że Polska to potężny rynek zbytu. W kraju jest prawie 3,5 mln samochodów wyposażonych w LPG i jest to drugi wynik w skali świata. Według analiz na świecie tylko Turcja ma większy udział LPG w rynku.

Oprócz Polski kraje takie jak Estonia, Irlandia, Litwa i Łotwa wystosowały wspólną propozycję sankcji wobec Rosji na której liście znalazło się embargo na LPG. Warto zauważyć, że oprócz kierowców, problemy mogą mieć również gospodarstwa domowe i właściciele przedsiębiorstw, które ogrzewają się paliwem LPG. Sumarycznie w przyszłym roku ma zabraknąć kilkaset tysięcy ton tego paliwa na polskim rynku. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że na świecie panuje nadprodukcja LPG, ale kłopotliwy okazuje się jego tranzyt na rynki zbytu. Problemem są przede wszystkim odległe terminy przesyłu oraz kwestia odbioru i magazynowania. Szacuje się, że w związku z niedoborem paliw, jego cena może być zbliżona do cen benzyny, co kompletnie rozwali rynek od środka. Jeśli prognozy się potwierdzą, możemy być wręcz pewni, że LPG dokona swojego żywota… przynajmniej do czasu, kiedy uda się znaleźć alternatywne miejsca przesyłu. Istnieją też przesłanki do tego, że wraz z niedoborem podaży na rynku, kierowcy zostaną zmuszeni do tankowania zwykłej benzyny Pb95, co również zwiększy popyt na to paliwo. W konsekwencji przełoży się to… na wzrost ceny benzyny, co po raz kolejny wywróci rynek paliwowy „do góry nogami”. Nadchodzą ciekawe czasy.

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl