Rynek aut używanych w Polsce i … co drugie auto po wypadku lub kolizji.
Tytuł tego wpisu jest dość przygnębiający, ale jak wynika z badań CarFax Europe – prawdziwy. CarFax Europe jest oddziałem Amerykańskiej jednostki, która została założona w 1984 roku i zajmuje się dostarczaniem raportów dotyczących historii pojazdów używanych i lekkich ciężarówek. Działa na rzecz osób fizycznych i firm.
Najnowsze badania CarFax Europe pokazują, że w okresie od 1 stycznia do 26 lipca 2022 roku, aż połowa użytkowników z Polski znalazła w interesującym ich raporcie przynajmniej jedną szkodę lub wpis o udziale w wypadku. Co jeszcze ciekawsze wzrost takich ofert względem analogicznego okresu z 2021 roku sięga 75% przypadków! Na domiar złego, dane przytoczone przez CarFax Europe dotyczą samochodów już zarejestrowanych w naszym kraju. Inną kwestią są auta sprowadzone, które wypadkową przeszłość mają w 32% przypadków swojej historii. CarFax Europe swoją bazę danych czerpie tu głównie z rynku amerykańskiego. Nie mniej jednak, taki wynik oznacza nic innego, jak fakt, że co 7 samochód sprowadzony do Polski z USA w 2022 roku, posiadał adnotację Salvage – co za oceanem oznacza nic innego, jak poważne uszkodzenie, które dyskwalifikują auto do poruszania się po drogach publicznych.
Jakie wnioski można wysnuć po analizie powyższego badania. Przestrzegamy, że w związku z problemami przy zakupie nowych samochodów oraz „przebranym” rynkiem wtórnym, mamy do czynienia z problemami jakościowymi. W niedalekiej przyszłości, trend ten powinien się nasilić. W efekcie niedoboru aut używanych, rynek może zalać fala pojazdów trudno sprzedawalnych za oceanem. Na całym świecie po pandemii Covid-19 i problemach branży motoryzacyjnej w związku z wojną na Ukrainie obserwujemy ogromny niedobór w pełni sprawnych samochodów na rynku. Tym samym przed zakupem pojazdu zalecamy sprawdzenie jego historii.