Jakie auta sprowadziliśmy w 2021 roku zza granicy
Jedną z naszych ulubionych statystyk przeprowadzanych przez analityków, jest ta dotycząca importu aut do Polski zza granicy. Takie analizy dużo nam mówią o upodobaniach Polaków. Poniekąd, jest to istota tego, jakie samochody przyjdzie nam serwisować w niedalekiej przyszłości.
Instytut Badań rynku motoryzacyjnego SAMAR, jest jedną z tych organizacji, która przeprowadza takie analizy bardzo dokładnie, dlatego jest to dobre źródło informacji. Czego możemy dowiedzieć się z najnowszych doniesień? Trendy w Polsce wydają się na tyle ugruntowane, że sami zastanawiamy się co mogło by je zmienić w przyszłości.
Zacząć powinniśmy od tego, że Polscy handlarze nauczyli się żyć wśród szalejącej pandemii i przywrócili zagraniczne wojaże na właściwe dla siebie tory. Łącznie w 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów, importowanych zza granicy była większa aż o 10% w stosunku do roku 2020 i wyniosła 939 906 sztuk. Wynik ten należy uznać za bardzo wysoki. Niewiele zabrakło do tego, by można stwierdzić, że w 2021 roku wwieźliśmy do Polski milion samochodów. Takie tempo importu może jeszcze bardziej wpłynąć na statystki dotyczące przypadającej liczby pojazdów na jednego mieszkańca w UE. Już dziś zajmujemy tam drugie miejsce, ustępując jedynie Luksemburczykom. Pisaliśmy o tym jakiś czas temu.
Wracając jednak do sedna sprawy. Taki napływ samochodów do Polski, wcale nie oznacza, że jesteśmy społeczeństwem bogatym. Mimo, że statystyki mówią, że na 1000 mieszkańców przypada 747 pojazdów. Okazuje się, że Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Średni wynik dla całej UE wynosi aktualnie 11,5 roku. Według danych ACEA, średni wiek samochodów, które jeżdżą do Polsce to już 14 lat. Jak ma się ta liczba do najnowszych danych za 2021 rok? Nijak, ponieważ średni wiek wszystkich sprowadzonych aut w 2021 roku wynosił … 12 lat i 6 miesięcy. To wciąż wynik powyżej średniej. Co ciekawe, Polacy najwyraźniej uważają, że auta napędzane benzyną są trwalsze od swoich wysokoprężnych konkurentów, ponieważ średni wiek sprowadzanych „benzyniaków” wyniósł 13 lat i 6 miesięcy.
Jeśli jesteśmy już przy porównaniu silników napędzanych benzyną i diesel’em, to zaobserwować możemy na przestrzeni ostatnich kilku lat, że zmienia się znacząco trend. Coraz bardziej odchodzimy od silników typu Diesel. Choć średni wiek dla tego typu aut wyniósł 11 lat i 4 miesiące, to wszystkie one stanowiły 47,05% wszystkich sprowadzonych pojazdów. Porażający jest fakt, który dotyczy importowanych aut elektrycznych. Przy pomocy szerokiego lobbowania tego źródła napędu i wszelkich zachęt mających na celu rejestrowanie elektryków w naszym kraju, ich udział w imporcie wyniósł … zaledwie 0,21%.
Polacy najchętniej sprowadzają samochody z krajów Unii Europejskiej i tak kolejno największy – wręcz miażdżący udział w nasyceniu rynku miały auta sprowadzone z Niemiec. Od naszego sąsiada pochodzi ponad połowa (blisko 60%) wszystkich importowanych aut (547 376 sztuk). Następnymi kierunkami były kolejno Francja, Belgia i Holandia. Co ciekawe, w połowie Top 10 znalazł się rynek amerykański, z którego sprowadzono ponad 36 000 nowych pojazdów.
Jakie samochody kochają Polacy? Oczywiście niemieckie. Największym zainteresowaniem cieszyły się modele marki Volkswagen (98 208 sprowadzonych pojazdów), ale drugie miejsce z niewielką stratą 3064 sztuk, przypadło dla modeli marki Opel. Podium zamknął Ford ze stratą do Opla wynoszącą 8,5 tysięcy. Tuż za podium znalazła się pierwsza marka premium – Audi.
Razem z tą informacją dochodzimy do finału naszego dzisiejszego wpisu. Okazuje się, że niepodzielnie i od wielu lat to właśnie model A4 ze stajni Audi jest obiektem pożądania większości Polaków. W 2021 roku łącznie sprowadzono 28 173 sztuk tego pojazdu. Zaraz za nim znalazły się z bardzo podobnym wynikiem – Opel Astra oraz Volkswagen Golf.
Polacy wiedzą co dobre? Nie nam to oceniać, ale doświadczenie w naprawach Audi A4 czy też innych sprowadzanych samochodów do Polski mamy… i serdecznie zapraszamy ?