Jakie auta premium kupują Polacy?
Rok zaczęliśmy od nowego taryfikatora mandatów, który zmienił dotychczasowy ład (a w zasadzie nieład) panujący na drogach. Tydzień temu pisaliśmy o drogach, które w niedalekiej przyszłości posłużą nam do tego, by trochę rozładować emocje związane z ograniczeniami prędkości – do któreych dopiero się przyzwyczajamy. Dziś napiszemy słowo o tym… jakimi samochodami, w dość łatwy sposób możemy te przepisy przekroczyć. Dzisiejsze wpis dotyczyć będzie sprzedaży aut klasy PREMIUM. Jak sprawa wyglądała w 2021 roku w naszym kraju.
Okazuje się, że w 2021 roku w naszym kraju zarejestrowano 88 082 samochodów klasy Premium. Co ciekawe, przeglądając badania z ostatnich lat, możemy zaobserwować wzrost popularności tego typu samochodów w naszym kraju. W 2019 roku Polacy kupili 79 630 samochodów tej klasy. Rok temu, w czasie pandemii, liczba ta zmalała do 75 290 aut. Warunki bytowe miały tu jednak z pewnością znaczny wpływ na wynik – musieliśmy przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości. Wynik z 2021 roku to jednak wzrost aż o 17% w stosunku do 2020 roku, co jest dość imponującym wynikiem!
Jeśli chodzi o Polskie upodobania, to tu nie ma zbyt wielkiego zaskoczenia. Polacy kochają niemiecką motoryzację i niemieckie Trio okupiło podium nie dając szans rywalom. Po nowe samochody klasy premium, klienci wybierali się najczęściej do dealerów marki BMW. Łącznie w 2021 roku sprzedano ich 23 964 sztuki. Był to absolutny niekwestionowany sukces marki. Aż o 4 403 samochody mniej sprzedał drugi na podium Mercedes. Łączny wynik to 19 561 sztuk. Trzeci w zestawieniu Audi sprzedał łącznie 18 973 auta, co stanowi stratę tylko 588 sztuk w stosunku do Mercedesa. Niewątpliwie może to świadczyć o tym, że auta tych marek są prawie jednakowo cenione przez Klientów z Polski. Czwarte miejsce zajęła firma Volvo z wynikiem 11 014 sztuk, co przekłada się na różnicę 7 959 sztuk względem Audi. Można więc rzec, że w naszym kraju mamy Niemieckie premium, a potem długo, długo nic. Najbardziej egzotyczny Lexus z 5 miejscem w zestawieniu sprzedał w naszym kraju 6154 auta.
Godnym odnotowania jest fakt, jakie auto z klasy Premium było najczęściej wybierane przez Polskich Klientów. Tu okazuje się, że zwycięzcą jest… Volvo XC60. Absolutny hit na naszym rynku sprzedał się w ilości 4209 sztuk. Drugie miejsce w zestawieniu zajęło BMW Serii 3 z wynikiem 4084 sztuk, a podium zamknęło Audi Q5 ze sprzedażą na poziomie 3959 sztuk.
Na podium znalazły się dwa pojazdy typu SUV, oraz jedno klasyczne, sprzedawane w nadwoziu sedan, kombi i coupe. Czy oznacza to, że trend, który hołduje „wysokim” pojazdom, się utrzymuje? Nie da się ukryć, ponieważ na kolejnych miejscach po Q5, znalazły się kolejno takie auta jak BMW X3, Audi Q3, Volvo XC40 i BMW X5. Dopiero ósme miejsce w zestawieniu zajęło BMW serii 5, sprzedawane w klasycznym nadwoziu. Wartym odnotowania jest też fakt, że w zestawieniu 15 najbardziej pożądanych modeli z klasy premium, nie ma żadnego pojazdu z topowych linii jak BMW serii 7, Mercedes klasy S, czy Audi serii 8. Zabrakło też miejsca na najbogatsze i zarazem największe modele ze stajni Volvo czy Lexusa.
Polacy stają się coraz bogatsi. Stać nas na coraz droższe auta i jeśli rozpędzająca się inflacja nie przewróci wszystkiego do góry nogami, to wówczas możemy spodziewać się kolejnych wzrostów sprzedaży aut klasy Premium. Już dziś zauważa się pewne trendy, które mówią o tym, że nawet w niższych klasach pojazdów, zaczęliśmy wybierać te modele, które oferują lepsze wyposażenie. Kończą się czasy, kiedy tylko sprowadzone auta zza granicy miały dobre wyposażenie. Polak nie dość, że się wzbogacił przez lata, to jeszcze stał się bardziej wybredny. Jest jednak wiele plusów takiego stanu rzeczy. Jednym z nich jest również ten, że dzięki takim wyborom, mamy dużo bardziej atrakcyjny rynek samochodów używanych. Być może przyszłościowo, przyczyni się to również do ograniczenia importu aut z zachodu i zalewania rynku najbardziej wyeksploatowanymi samochodami.