Przejdź do treści
W Polsce przybywa starych samochodów

W Polsce przybywa starych samochodów

foto: pixabay.com

Mocno wydrenowany rynek UE sprawia, że m.in. w Polsce ciągle rośnie średni wiek używanych samochodów. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), udział wwożonych do Polski samochodów powyżej 10 lat wzrósł w stosunku do tego samego okresu z poprzedniego roku prawie o 3%.

Statystyka jest jednak bardziej bolesna niż może się wydawać. W Polsce obecnie mamy prawie 38% samochodów w wieku ponad 20 lat ! Żaden inny kraj w Unii Europejskiej nie ma gorszego wyniku. Estończycy, którzy są oczko przed nami, mają ten wskaźnik na poziomie 31,5%. To również sporo, ale i tak to wciąż o 6,4% mniej niż u nas. W Finlandii co czwarty samochód ma ponad 20 lat. Co jednak bardzo ciekawe, Finlandia to kraj, który może poszczycić się wysoką oceną bezpieczeństwa na drogach. Polska boryka się jeszcze z jednym problemem, wzmagającym siłę powyższego zjawiska. Wciąż bardzo łatwo u nas w kraju „zaliczyć” przegląd techniczny, nawet gdy stan auta może budzić podejrzenia. Panujący Rząd miał pomysły na uszczelnienie przepisów dotyczących badań technicznych, jednak ustawa została bez wyjaśnienia zdjęta z obrad Sejmu.

Jedno z pierwszych miejsc w całej Unii zajmujemy jednak w kategorii najbardziej zmotoryzowanego społeczeństwa Europy. Średnio na 1000 mieszkańców mamy 642 samochody. Pisaliśmy niedawno o tym krótki wpis w ramach myślenia mikroekonomicznego. W podejściu makroekonomicznym, zajmujemy 3 miejsce w rankingu ex aequo ze wspomnianą powyżej Finlandią. W rankingu przodują mieszkańcy Luksemburga, gdzie w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, wynik wynosi 681 samochodów. Drugie miejsce należy do Cypryjczyków, którzy wyprzedają nas dokładnie o 3 samochody więcej w przeliczeniu na 100 mieszkańców (645). Odwrotna sytuacja dotyczy Rumunów gdzie na 1000 mieszkańców przypada „jedynie” 357 samochodów. Przed nimi plasują się nasi wschodni sąsiedzi – Łotysze z wynikiem 381 aut i Węgrzy z wynikiem 390 samochodów na tysiąc mieszkańców.

W Polsce w ostatnim roku o 1,2% zmalał udział importowanych samochodów nie przekraczających 4 lat. Na dzień dzisiejszy całościowy udział samochodów, które nie przekraczają 2 lat sięga około 6%. Wraz z autami, które nie przekraczają 5 lat daje to wynik nieco ponad 11%. Na tle prowadzącego w rankingu Księstwa Luksemburg i Irlandii, wynik jest marny, ponieważ w obu tych krajach ponad połowa samochodów to auta nie przekraczające 5 lat. Dodatkowo w Luksemburgu prawie 30% to auta do 2 lat. Bardzo dobre wskaźniki posiadają również Belgia i Dania gdzie udział samochodów do 5 lat jest na poziomie około 45% oraz Austria, Szwecja, Lichtenstein, Francja, a także Szwajcaria, Francja i Niemcy gdzie wyniki mówią o udziale około 30%. Z pewnością nie mamy powodów do dumy, wszak przytłacza nas potężna ilość starych samochodów jeżdżących po drogach. Oczywiście nie jest to wyznacznikiem, ale przekłada się to również w dużej mierze na bezpieczeństwo na drogach. Samochodów, które mają do 5 lat jest mniej tylko na Łotwie w Rumunii i na Litwie. To właśnie śmiertelność

Zainteresować mogą Cię też

Cennik

Cennik

Nazwa towaru / usługi Cena brutto OBT – motocykl, ciągnik rolniczy 94,00 zł OBT – samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w. 149,00 zł OBT – samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej …

Czytaj więcej
Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Nowe pomysły Unii Europejskiej, czyli jak sprawić, by auta znów były droższe

Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą mocno namieszać na rynku motoryzacyjnym – i w portfelach kierowców. Komisja Europejska chce, by większa część podzespołów montowanych w samochodach sprzedawanych w UE powstawała w krajach Wspólnoty. Cel? Wzmocnienie europejskiego przemysłu i utrzymanie konkurencyjności wobec Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Pierwsze szczegóły planu pojawiły się już w marcu 2025 r. …

Czytaj więcej
Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie auta. Niska cena i szybka utrata wartości

Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach, ale równocześnie szybko tracą na wartości. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy AutoScout24. Warto przyjrzeć się trendom u naszych zachodnich sąsiadów, bo od lat niemiecki rynek często wyznacza kierunki, które powielają konsumenci w Polsce. Ogólny wniosek jest jasny – rynek wtórny coraz mocniej zalewany …

Czytaj więcej

ul. J. Wybickiego 48,
84-207 Bojano

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 18.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 8.00 – 20.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 676 20 20 +48 573 664 156 biuro@fred.com.pl

Aleja Zwycięstwa 175,
81-521 Gdynia Orłowo

Serwis mechaniczny:

Poniedziałek – Piątek : 7.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

Stacja Kontroli pojazdów:

Poniedziałek – Piątek : 6.30 – 21.00
Sobota: 8.00 – 14.00

+48 58 622 13 36 +48 609 888 505 biurogdynia@fred.com.pl