sobota, 13 Czerwiec 2020

Alias Renault-Nissan-Mitsubishi zmienia strategię, żeby przetrwać na rynku

Niedawno pojawiły się wzmianki w prasie, na temat tego, że marka Renault miała by zniknąć z rynku. Postanowiliśmy to sprawdzić i wiemy już, że raczej do tego nie dojdzie, ale zarówno Renault jak i cały alias czeka wielkie przetasowanie. Wszystko, to oczywiście wynik zaniedbań marek, oraz ostatnie wydarzenia spowodowane pandemią... ale zacznijmy od początku.

Renault, rzeczywiście przeżywa ciężkie chwile i notuje straty od dłuższego już czasu. Znaczna część fabryk i sieci handlowych została zamrożona przez trwający kryzys związany z koronawirusem. Nie mniej jednak, jak widać firma nie zamierza się poddać. Rząd francuski, który jest największym udziałowcem Renault (ma 15% udziału) zgodził się udzielić pomocy firmie, gwarantując jej pożyczkę bankową w wysokości około 5 miliardów euro. Warunki finansowe zostały już zatwierdzone przez komisję Unii Europejskiej. Oczywiście w ramach pożyczki firma będzie musiała dostosować swoją strategię rozwoju do ewoluującego świata motoryzacji i dopasować ją do nowych potrzeb i wymagań klienta. Rząd też zabronił przenoszenia produkcji poza granice Francji. Takie warunki oczywiście nieco ograniczają koncern, ale pewnym jest, że Francja nie chce dopuścić do utraty rodzimego producenta samochodów.

Czytaj więcej

piątek, 05 Czerwiec 2020

Czy fizyczny dokument prawa jazdy podzieli w końcu los dowodu rejestracyjnego?

Nadchodzą spore zmiany dla kierowców i to takie, które odczuje każdy z nas. Na szczęście sądząc po informacjach, które dostajemy z resortu, są to raczej dobre zmiany. Chodzi o to, że jeszcze w 2020 roku całkiem prawdopodobne, że pojedziemy samochodem bez dokumentu prawa jazdy w kieszeni... a to tylko jeden z plusów nowelizacji. Zacznijmy jednak od początku. Co nas czeka?

Na początek w gwoli przypomnienia – nowelizacja przepisów o których wspominamy powyżej to tzw. „pakiet deregulacyjny”, który został zgłoszony jeszcze pod koniec 2019 roku przez Ministra Cyfryzacji Marka Zagórskiego. Oprócz możliwości prowadzenia pojazdu bez fizycznego dokumentu prawa jazdy, zakłada on również zniesienie konieczności wymiany tablic rejestracyjnych po poprzednim właścicielu. W ślad za tym, ma też zniknąć przepis obowiązkowej nalepki kontrolnej na szybie auta oraz posiadania fizycznej karty pojazdu. Najważniejsze przepisy dotyczące kierowców w szczegółach opisujemy poniżej.

Czytaj więcej

poniedziałek, 25 Maj 2020

Volvo nie pojedzie już więcej niż 180km/h

Ostatnio pisaliśmy dla was o ograniczeniach, które chce wprowadzić dla nas Unia w 2022 roku. Jedną z możliwych rozwiązań staje się zdławienie silnika po przekroczeniu dozwolonej prędkości. Co ciekawe, w krótkim czasie po naszym newsie, Volvo dało znowu znać o swojej polityce bezpieczeństwa, którą zapowiedziało rok wcześniej. Jak się okazuje słowa zamierza dotrzymać i już od lata nowymi autami tej marki nie pojedziemy więcej niż 180km/h.

Najciekawszym wydaje się to, że szwedzka marka, na przekór władzom poszczególnych państw i wszystkim konkurentom z branży, sama ustanawia swoje reguły bezpieczeństwa, które ukrywa pod nazwą Volvo Vision 2020. Oprócz wspomnianej już redukcji maksymalnej prędkości do 180km/h, Volvo wprowadza (naszym zdaniem świetną) funkcję pod nazwą Care Key, która pozwala właścicielowi auta, na zaprogramowanie progów prędkości dla innych użytkowników samochodu. To świetne rozwiązanie, zwłaszcza gdy oddaje się samochód niedoświadczonym i młodocianym kierowcom. Polityka Volvo mówi, że to na producencie auta spoczywa odpowiedzialność za poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego - dlatego firma czując się zobowiązana tej idei, robi wszystko co może by ograniczyć wypadki z udziałem ich samochodów. Volvo zresztą często przypomina o tym, że w badaniach społecznych to właśnie ich marka kojaży się najbardziej ze słowem "bezpieczeństwo". Być może część ankietowanych pamięta jeszcze fakt, że to właśnie Szwedzi byli pierwszymi, którzy wprowadzili powszechnie dziś stosowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo już od paru lat znakiem rozpoznawczym tej marki stają się alkomaty zintegrowane z kluczykiem.

Czytaj więcej

czwartek, 21 Maj 2020

Co nas czeka oprócz ogranicznika prędkości?

Jakiś czas temu pisaliśmy dla was o rewelacjach, które szykuje dla nas Komisja Europejska na 2022 rok. Właśnie wtedy wszystkie nowe samochody – nie tylko nowe modele, ale również te będące w aktualnej ofercie, będą musiały zostać wyposażone w pakiet rozwiązań pomagających w zachowaniu większego bezpieczeństwa na drodze. Pod tym linkiem znajdziecie źródło do tego artykułu. Jak się okazuje, mimo faktu, że samochody już w wersjach podstawowych będą siłą rzeczy lepiej wyposażone, to coraz większe kontrowersje zaczyna budzić system ISA (Inteligent Speed Assistance) – czyli inteligentny ogranicznik prędkości, który ma być również opcją standardową. W jaki sposób powinien on działać w nowych autach, zastanawiali się ostatnio badacze z University of Leeds.

Czytaj więcej

czwartek, 14 Maj 2020

Jak oceniamy stan dróg w Polsce? Wyniki badania wciąż nie najlepsze.

Dziś po raz kolejny trochę statystyk. W przypływie radości w związku z posuwającymi się do przodu pracami nad naszą lokalną drogą S7 pokusiliśmy się o to, by dotrzeć do ciekawej analizy Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) - na temat jakości dróg na świecie. W rankingu za 2019 roku wzięło w nim udział 141 państw z całego świata, a Polska uplasowała się w nim na … 57 miejscu. Czy to dobrze czy nie?

Chciałoby się odetchnąć z ulgą i powiedzieć, że jest nieźle, bo jesteśmy bliżej początku stawki. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy weźmiemy pod lupę tylko „nasze podwórko”... czyli Europę. Wtedy już tak „nieźle” to nie wygląda. Polska zajęła w Europie 20 lokatę na 27 Państw. To wciąż dość niski wynik, który raczej nie napawa wielkim optymizmem. Zwłaszcza, że w rankingu wyprzedziły nas takie Państwa jak Słowenia, Litwa, Estonia czy Grecja. Gorzej niż Polska, wypadły w rankingu Węgry, Słowacja, Czechy, Łotwa, Bułgaria, Malta i Rumunia.

Czytaj więcej