niedziela, 24 Styczeń 2021

To już oficjalne. Powstał 4ty co do wielkości koncern motoryzacyjny Stellantis.

Po raz pierwszy koncern FCA i Groupe PSA podjął temat fuzji w kwietniu 2019 roku. Miały to być podwaliny FCA pod plany potencjalnej kooperacji na polu rozwoju samochodów elektrycznych. W międzyczasie w czerwcu 2019 roku FCA prowadziło jeszcze rozmowy w sprawie z francusko-japońskim Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe. Te jednak spełzły na niczym z powodu wycofania się z rozmów grupy FCA. Dwa miesiące po tym zdarzeniu, FCA już na poważnie powróciło do planów stworzenia wspólnego koncernu razem z grupą PSA. 31 października 2019 roku obie firmy oficjalnie potwierdziły, że zawarły wstępne porozumienie w sprawie fuzji. Łączna wartość nowego koncernu została oszacowana na 50 miliardów dolarów, stając się 4 co do wielkości koncernem samochodowym.

16 lipca 2020 roku ogłoszona została oficjalna nazwa - Stellantis, która odnosi się do łacińskiego słowa Stello, czyli rozjaśniać gwiazdami. Co ciekawe we wrześniu 2020 roku, Groupe PSA odkupiło swoje akcje od chińskiego koncernu Dongfeng Motor, stając są podmiotem z całkowicie francuskim kapitałem.

Czytaj więcej

niedziela, 17 Styczeń 2021

Do Polski trafiają coraz starsze samochody zza granicy

Mamy styczeń więc możemy podsumować jedną z gałęzi przemysłu, która mocno napędza rynek wszelkiej maści serwisów pogwarancyjnych, warsztatów samochodowych itp. Chodzi o import samochodów używanych zza granicy, które oczywiście wymagają serwisowania ze szczególną troską. Szczególnie w pierwszych miesiącach ich użytkowania.

Rynek samochodów używanych zza granicy, cieszy się wciąż bardzo dużym zainteresowaniem wśród kupujących, jednak wcale nie gwarantuje zakupu aut w lepszym stanie. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR właśnie upublicznił ciekawe dane, które mogą prowadzić do zastanawiających wniosków. Okazuje się bowiem, że do Polski z roku na rok, trafiają coraz starsze samochody, a w roku 2020 granica przekroczyła już 12 lat. W całym 2020 roku, ściągnięto w sumie 848 154 tysiące aut osobowych i aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Co ciekawe, liczba ta jest o 16 % mniejsza niż w roku 2019. Oczywiście najprawdopodobniej różnica ta wynika z pandemii panującej w naszym kraju i praktycznie martwego okresu między I a II kwartałem roku, kiedy to nasz kraj zaliczył całkowity lockdown. Import aut był w tym okresie praktycznie zerowy. Strat nie udało się oczywiście już odrobić w kolejnych miesiącach.

Czytaj więcej

niedziela, 10 Styczeń 2021

Polska policja przesiada się do SUV’ów

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że policja zamierza uzbroić flotę swoich samochodów w nowoczesne SUV’y z napędem na 4 koła. Po raz kolejny wybór padł na koreański koncern Hyundai-Kia. Przez ostatnie dwa lata ponad tysiąc policyjnych modeli i30, zalało polskie drogi i jak widać funkcjonariusze są chyba bardzo zadowoleni z użytkowania tych aut, ponieważ na drogach pojawiły się nowe, wyżej wspomniane SUVy tej marki.

W październiku 2020 roku, pewnym zaskoczeniem mogło być to, że komenda stołeczna zakupiła 6 radiowozów elektrycznego Crossover’a marki – Kona Electric. Pojazdy te wykorzystywane są do codziennego patrolowania okolic Starego Miasta i Śródmieścia. Dzięki zaletom tego typu napędu, są bezgłośne i nie emitują szkodliwych substancji, co wpisuje je w nowe ekologiczne trendy.

Czytaj więcej

niedziela, 03 Styczeń 2021

Kolejne uszczelnienia przy poborze akcyzy od aut

Dziś wracamy do kraju, a konkretniej na jego krańce, bo właśnie dodowiedzieliśmy się o tym, że Rząd przyjął nowelizację ustawy o podatku akcyzowym dla aut ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu do 3,5 tony.

Nabywcy samochodów ciężarowych do 3,5 tony są zwolnieni z płacenia akcyzy przy sprowadzaniu aut zza granicy. To oczywiście napędza proceder „przerabiania” aut osobowych na ciężarowe i unikania płacenia dodatkowego podatku. Ten jak wiemy, nie jest mały bo przy pojemności silnika do 2 litrów wynosi 3,1 % podstawy opodatkowania, a przy pojemności większej niż 2 lity, wartość podatku wzrasta aż do 18,6 %. Nowy przepis wymuszą od rejestrujących uzyskania specjalnego dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty podatku. Dopiero po jego otrzymaniu będzie można rejestrować auto. Co ciekawe przepis ma też działać w drugą stronę, czyli w przypadku kiedy kierowca będzie chciał przerobić samochód osobowy na ciężarowy to będzie musiał uiścić za to dodatkową opłatę. Dotychczas ktoś kto nosił się z takim zamiarem, miał jedynie obowiązek zawiadomienia w ciągu 30 dni starosty o zmianie przeznaczenia pojazdu, co wiązało się też ze stosownym wpisem w dowodzie rejestracyjnym.

Czytaj więcej

niedziela, 27 Grudzień 2020

Koniec legendarnego Passata?

Ciekawa informacja dochodzi do nas zza Odry. Jak dowiadujemy się ze źródeł koncernu Volkswagen’a kierownictwo firmy chce wraz z rokiem 2023 zakończyć produkcję Volkswagen’a Passata w wersji sedan. W prawdzie decyzja na szczeblu zapadła w odniesieniu o modele produkowane na rynek amerykański, jednak może mieć to znaczące odbicie na rynku europejskim. Dlaczego?

Rynek amerykańskiej motoryzacji jest bardzo specyficzny. Przez długie lata sedany stanowiły tam obok pickupów podstawowy środek lokomocji. Z chwilą pojawienia się SUV’ów, to właśnie sedany padły największą ofiarą tej przemiany. Rynek sedanów skurczył się do tego stopnia, że producenci odchodzą na dobre od tego typu nadwozia. Najpierw zrobił to Lincoln wycofując swojego sztandarowego Continental'a, natomiast Chrysler nie zamierza wprowadzać nowej generacji swojej sztandarowej limuzyny 300C. Z amerykańskich źródeł, dowiadujemy się, że niema też pomysłu na nową generację bliźniaczego Dodge Charger'a. W tej sytuacji europejscy producenci działający na rynku amerykańskim również reagują na zmieniające się trendy. Jedno z takich posunięć zamierza dokonać wspomiany Volkswagen, wycofując Passat’a w w wersji sedan zza oceanu.

Czytaj więcej