PGE wycofuje się z elektromobilności?

Polska Grupa Energetyczna, to jeden z głównych udziałowców firmy ElectroMobility Poland. Firmy, która stoi za produkcją nowego Polskiego samochodu elektrycznego Izera. Nie było by w tym nic odkrywczego, gdyby nie jeden szczegół. Otóż w niedawnym komunikacie dowiadujemy się od PGE, że chce porzucić plan rozwoju sieci ładowarek do samochodów elektrycznych. Brzmi to bardzo dziwnie w kontekście inwestycji, które grupa poczyniła na rzecz budowy samochodu elektrycznego polskiej produkcji. Pojawia się pytanie dlaczego i co dalej z naszym e-samochodem.

Jeszcze na początku roku PGE miało ambitne plany na 2020 rok i chciała postawić 283 nowe punkty ładowania. Wynik ten pozwoliłby PGE na osiągnięcie drugiej lokaty pod względem ilości punktów ładowania na mapie Polski. Wyżej od PGE króluje niepodzielnie Greenway Polska, który do lutego 2020 roku posiadał 595 punktów ładowania. Według opracowania własnego portalu wysokienapiecie.pl, na drugim miejscu lokował się Orlen z ilością 97 punktów. Dalsze miejsca zajęły kolejno EV+ (71), Tauron(68), Rawicom (67), Innogy (64) i wreszcie PGE (62). Skok z 7 pozycji na 2 mógłbyć dla PGE efektownym wydarzeniem, tymczasem spółka wycofała się z rozwijania elektromobilności.

Na pytanie, skąd ta decyzja, biuro prasowe spółki zasłania się optymalizacją zadań i projektów. Dodatkowo firma straciła wadium wysokości 50 tyś. zł za zrezygnowanie z umowy dzierżawy nieruchomości od GDDKiA pod nowe ładowarki, które miały stanąć wzdłuż autostrad A1, A2 i A4. W sumie miało to być 6 nowych punktów ładowania. Portal wysokienapiecie.pl poprosił o komentarz w tej sprawie i w odpowiedzi otrzymał stwierdzenie, że "Rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych pozostaje projektem spoza podstawowej działalności Grupy PGE, stąd podjęte decyzje o niekontynuowaniu dalszych działań w tym obszarze".

Oficjalne stanowisko spółki jest niczym innym, jak wyraźnym sygnałem mówiącym o tym, że PGE nie chce dalej rozwijać projektów związanych z elektromobilnością. Powstaje natomiast pytanie, kto przejmie już istniejącą infrastrukturę sieci. PGE przyznaje, że jest obecnie na etapie szukania nowego partnera, który chciałby odkupić i dalej rozwijać projekty PGE. Wśród potencjalnych Klientów wymienia się Greenway oraz Orlen. PGE informuje, że konkretna oferta wykupu mają pojawić się jeszcze w tym roku.