Niższa akcyza na hybrydy

Senat przegłosował obniżenie akcyzy dla samochodów z napędem hybrydowym. Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 84 senatorów, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz czekamy tylko na podpis prezydenta RP – Andrzeja Dudy. W zależności od terminu w jakim dokument zostanie podpisany, nowe przepisy zaczną obowiązywać z końcem roku 2019 lub na początku roku 2020.

Co w zasadzie się zmieniło? Stawki akcyzy dla pojazdów hybrydowych zostały zmniejszone o 50% i teraz dla pojazdów z konwencjonalnym silnikiem o pojemności do 2 litrów wyniesie ona 1,55% zamiast 3,1%. Dla modeli z silnikami konwencjonalnymi z przedziału 2 litry do 3,5litra, stawka liczyć będzie 9,3% zamiast 18,6%. W próg ten wliczać też będzie można tzw. "Hybrydy z wtyczką". Dotychczas ustawa o elektromobilności zwalniała hybrydy z wtyczką z akcyzy – ale dotyczyła ona jedynie samochodów z pojemnością nie większą niż 2 litry. Jedyne pojazdy, wobec których nie wprowadzono nowych stawek, to takie, które napędzane są silnikami konwencjonalnymi o pojemności wyższej niż 3,5litra. Co ciekawe, obniżka akcyzy obejmie również używane auta z importu – a tych, według przeprowadzonych badań Polacy sprowadzili do końca sierpnia, prawie 3,2 tysiąca.

Jak podają badania, w pierwszej połowie 2019 roku w Polsce zarejestrowano 16,8 tysięcy nowych aut hybrydowych. To prawie o połowę więcej niż w tym samym okresie w roku 2018. Z kolei Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał, że w CEPiK-u na koniec września 2019 roku zarejestrowanych było 90 048 klasycznych hybryd (HEV), 10 276 tzw. miękkich hybryd (MHEV) oraz 4 407 hybryd plug-in (PHEV). Takie wyniki jasno dają do zrozumienia, że coraz więcej ludzi wybiera ten rodzaj napędu. Z obniżki stawek najbardziej skorzystają włodarze i klienci aut koncernu Toyota, która jest liderem w produkcji aut hybrydowych. Jeśli jesteśmy już przy klientach, to szacuje się, że w przypadku hybryd z silnikami spalinowymi do pojemności 2 litrów, odczuwalne zmiany w stosunku do nowych progów akcyzy będą raczej symboliczne. Najwięcej mogą zyskać klienci, którzy wybiorą mocniejsze hybrydy. Tam upust akcyzy będzie znacznie bardziej odczuwalny i może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Szacuje się, że w przypadku samochodów luksusowych, obniżenie akcyzy może się przełożyć na obniżenie cen o około 10 procent.

Uchwalone nowe przepisy są z pewnością bardzo korzystne. Jakub Faryś, Prezes PZPM twierdzi, że obniżka akcyzy jest kolejnym krokiem do spopularyzowania aut ekologicznych i niskoemisyjnych na polskim rynku. "Zespół napędowy w elektrycznych pojazdach hybrydowych opiera się w przeważającej większości na jednostkach elektrycznych dużej mocy oraz współpracujących z nimi silnikach o dużej sprawności cieplnej, mniejszym stopniu sprężania i niższych temperaturach pracy. Taki układ napędowy zapewnia znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji" – tak brzmi oficjalne uzasadnienie projektu. Jest to kolejny krok Państwa Polskiego dla wsparcia sprzedaży aut niskoemisyjnych, czego wcześniejszym przykładem było zaplanowanie dopłat do samochodów elektrycznych. Brawo!